Træning i salg… Hvorfor er det en god ide, at starte med smalltalk…?
Træning i salg… Smalltalk er altid vigtig…Det kan der være flere årsager til, og jeg ved ikke om du kender dette….
Hvis man møder en sælger, og det første der sker er, at han prøver at sælge dig noget…. nej vel….tror de fleste mennesker har prøvet dette….og hvad sker der i langt de fleste tilfælde….netop…man bakker ud.
Træning i salg og smalltalk….Ved at bruge smalltalk – kommer I tættere på hinanden….
Kunden slapper mere af og næsten det vigtigste af alt….vi snakker om noget der er lidt ufarligt…. Det kan være med til at bygge relationen op mellem jer.
Hvordan foregår det….?
- Det kan foregå på mange måder, og der kan være en fordel i, at du bruger det du møder undervejs i forbindelse med din smalltalk. Det er ikke så længe siden jeg var ude at køre med en sælger, i forbindelse med en igangværende sælgertræning.
- Vi arbejdede med kanvas-salg denne dag, og skulle besøge en større kunde uden en forudgående aftale…. Der var en ret lang trappe op til kunden, og jeg må indrømme, at jeg er i ret dårlig form…. så, da vi træder ind af døren til kunden, skal jeg lige bruge et øjeblik til at få vejret….
- Udover at kunden syntes det var ret morsomt, så brugte jeg naturligvis denne oplevelse i den efterfølgende smalltalk. Resultatet var, at vi grinede sammen – og kunden slappede af, sådan… sværere behøves det faktisk ikke at være…
Få lov til, at se kundens virksomhed
En anden metode som er særdeles effektiv, når det kommer til small-talk er….. Hvis du kan få lov til at få en rundvisning i kundens virksomhed. Det er super fedt at opleve.
På denne måde kommer kunden ret hurtigt til at være den som taler, imens du bliver vist rundt – og kunden fortæller stolt om virksomheden.
Du får du en masse vigtig information, som du efterfølgende kan bruge i jeres salgssamtale.
Men….hvad kan du bruge det til…?
I starter bare jeres samtale på et helt andet niveau, når du har set virksomheden.
Det bliver ofte meget nemmere for dig at byde ind med nogle løsninger, hvor du kan hjælpe kunden med nogle af de udfordringer de har.
Løsninger..?
Og…yes….jeg sagde løsninger, sorry 2 say…dine produkter er bare ikke det vigtigste i verden, for kunden…..
Det vigtigste for kunden er, at der kommer en sælger som forstår at det handler om at hjælpe kunden. Hjælp kundenmed de udfordringer de står med. På denne måde glider salget ofte også noget nemmere. …
Jeg ved det… de findes stadig….de sælgere som tror, at salg handler om at beskrive deres produkter.
Måske findes der også stadig dem som tror at de kan sælge ved at gå deres katalog igennem fra ende til anden….
Men…, jeg er overbevist om, at denne form for salg er en uddødende race…
Hvad nu hvis…
I forbindelse med small-talken – kan du med fordel bruge din spørgeteknik. Hvis det bliver gjort elegant, er det nok det tidspunkt i hele salgssamtalen, hvor du har de allerbedste muligheder for at få så mange informationer som overhovedet muligt.
Din spørgeteknik er jo vigtig hele vejen igennem en salgssamtale, men her er de ekstra vigtige..og de skal helst være trænet så godt, at de falder helt naturligt.
I denne fase er det også nemmere for kunden, at hjælpe dig med informationer. Det er lige som om at “paraderne” ikke er så meget oppe, så jeg siger det lige igen…
Jo mere du kan få kunden til at slappe af i dit selskab, jo større sandsynlighed er der for at kunden føler sig godt tilpas, og får lyst til at købe af dig efterfølgende.
Og helt ærligt….det er faktisk det, salg, er for mig… At skabe et rum, hvor kunden får lyst til at købe af dig på denne måde, behøver du faktisk slet ikke sælge noget som helst….
Når alt kommer til alt, er der ikke ret mange mennesker der bryder sig om, hvis der er nogen der sælger noget til dem. De vil meget gerne selv købe… og ja, der er forskel på selve tilgangen…tro mig..
Prøv det af…
Prøv det af, og du skal ikke blive overrasket, når du bliver god til at få small-talken til at glide, at kunderne bare bliver mere interesseret. Jeg vil dog lige komme med en enkelt lille advarsel….
Mennesker er mega forskellige – og skal gribes mega forskelligt an. Sådan er det naturligvis også med small-talken – den skal tilpasses til det enkelte menneske og den enkelte situation.
Når jeg ikke arbejder med salgstræning arbejder jeg også med rekruttering, LinkedIn træning og lederudvikling
Med venlig hilsen
Jesper Dalhus Erhvervscoach
Følg Jemac Kommunikation på LinkedIn
PS:
Jeg har tidligere skrevet en e-bog om løsningsalg, hvor du bl.a. kan kan læse om
- Hvordan dit mindset er altafgørende for succes i salg
- Hvordan du kan levere værdi for kunden og samtidigt skabe et meget større salg
- Teknikker til relationsopbygning og hvordan du lærer kundens behov at kende og meget mere..
Hent din e-bog her
Læs mere om emnet her: