For nylig mødte jeg en salgschef, som jeg tidligere havde trænet, og snakken faldt på personlig udvikling.
Det var et længere forløb, da jeg trænede ham og hans sælgere, og jeg spurgte ham, hvilken af metoderne, der havde gjort størst indtryk på ham…?
Han tænkte over det et øjeblik, og så sagde han: ”Helt klart kalibrering…”
Egentlig er kalibringen en egenskab, vi alle har.
Han havde dog valgt at træne det ekstra meget for at forfine metoden, da det er et uhyre effektivt redskab, når man arbejder med andre mennesker.
Han fortalte, at han var blevet så god til kalibringen, at det styrkede hans personlig udvikling.
Han var bleve så god, at han var i stand til at stå over for et andet menneske, og bare ved at være opmærksom på den andens reaktioner, kunne han ofte tolke sindsstemninger.
Bare det, at han havde trænet sig selv til at lægge mærke til disse små ændringer, betød, at han havde fået et unikt værktøj.
Et unikt værktøj, når vi taler om personlig udvikling af ham som leder, fortalte han.
Hvad kan du bruge denne viden til, spørger du måske?
Hvis du er leder, er det altafgørende, at du har så god føling med dem, du leder, at du lægger mærke til de små signaler hos dine medarbejdere…
Eksempelvis fortalte han om en sælger, der havde haft en skræmmende oplevelse.
Da vedkommende fortalte om det, oplevede salgschefen, at sælgerens læber blev mere stramme.
Hans hud mere hvid, og måden han trak vejret på, skiftede til at være helt oppe i brystet.
Han fortalte også om en anden situation, hvor den selvsamme sælger havde fortalt om en behagelig situation, der var mere ro på.
Her trak han sit vejr dybere, og fik en helt anden farve i kinderne.
Som leder forventer vi måske, at medarbejderen selv melder ind.
Det er dog ikke alle, der gør det, og vi opdager måske først, at den anden er ramt, når personen bryder sammen.
Kalibrering handler om, at du er så meget til stede, og at du har trænet dig selv så meget ved at bruge dine øjne og ører.
Så meget at du begynder at lægge mærke til de små forandringer, der sker hos et andet menneske i en samtale.
På denne måde har du som leder mulighed for at gribe ind og hjælpe.
Jeg ved godt, at mange ledere er presset af deadlines og økonomiske tal.
I min verden handler god ledelse om at være så meget til stede i nuet.
Så meget, at man som leder er god til at opfange signalerne hos medarbejderne.
Det er ikke sikkert, det er jobbet, der presser medarbejderen.
Ved at være opmærksom på de små signaler, har du mulighed for at tilbyde din hjælp.
Dette kan være meget mere værd for det andet mennesker end alverdens kurser i personlig udvikling.
Min gode ven, salgschefen, fortalte, at for at han var lykkedes med at være så god til denne disciplin, krævede det følgende:
Det er super spændende område at arbejde med, og det handler i al sin enkelthed om at sætte tempoet lidt ned.
Og træne dig selv i at være opmærksom på de forandringer, der sker med det menneske, du har foran dig, når du taler med dem: Det kaldes kalibrering.
Der er mange du ting du kan kalibrere, f.eks.:
Det mest interessante ved denne metode er, at du kan få super mange informationer, nonverbalt, fra et andet menneske.
Det “eneste” du skal gøre, er at holde øje med de forandringer, der opstår og lytte efter måden, tingene bliver sagt på.
Ovenfor har du fået en lille forsmag på en af de metoder, jeg arbejder med som erhvervscoach, når jeg træner sælgere og ledere.
Jeg bruger i øvrigt også dette værktøj, når jeg hjælper virksomhederne med rekruttering af talenter.
Jeg oplever, at det er super effektivt, og jeg kan ofte få nogle informationer på bordet, som lederen aldrig havde spottet.
Det er vigtigt og det faktisk muligt at lave det helt rigtige match første gang, når man bare man er opmærksom nok.
Ellers arbejder jeg med salgstræning og LinkedIn træning – og heldigvis er det lykkes mig, at flytte en del af min træninger online – så de medarbejdere der sidder hjemme pt. kan blive trænet, så de er klar til at komme ud skabe resultater.
ed venlig hilsen
Erhvervscoach & Talentspejder Jesper Dalhus
Følg JEMAC på LinkedIn her
Mere om emnet her:
Sådan tager du ansvar for din kommunikation
Brug salgspsykologi til, at lukke flere ordrer
PSST….. Er du opmærksom på, at jeg tilbyder en times foredrag om LinkedIn eller salg, for freee…… også online..
Vi samarbejder med Thomas Int., som er en af verdens største udbydere af persontests og ledelsesværktøjer.
© 2024 Jemac