Brug salgspsykologi til, at lukke flere ordrer

Brug salgspsykologi til at lukke flere ordrer

Salgspsykologi handler om at lukke flere ordrer…

Hvis du har det på samme måde, som mange virksomheder her efter Corona…at du har brug for vækst, så kan du få hjælp, ved at bruge psykologien i salget til at få flere kunder i ”butikken…”

Her får du lige mine 8 brandvarme sommertips, som du er velkommen til at bruge, så du kan få mere succes med dit salg….

Giv dem noget for free…..

What….. skal jeg nu give det hele væk gratis….? Der er meget salgspsykologi i dette aspekt…, og…det er der masser af virksomheder der benytter sig af….

Jeg ved ikke om du kender det med, at du kan prøve denne vare gratis i 30 dage og hvis du ikke er tilfreds, kan du sende den tilbage og få dine penge tilbage……

Hvor mange tror du reelt, der sender varen tilbage….

De fleste mennesker føler sig lidt ”forpligtet” nu har virksomheden jo være såå venlig…. så jeg beholder varen….

Få kundeudtalelser…

Jeg mener….. Der er intet som sælger så godt, som kundeudtalelser…. så hvis du ikke har nogen, så se at få skaffet dig nogle….

LinkedIn har i øvrigt en fed funktion til netop dette formål….

Det smarte ved kundeudtalelser er jo netop, at det er udtalelser fra andre kunder, som faktisk har prøvet dit produkt/ eller din service af….

Hvis de er så tilfredse, at de har lyst til at anbefale dig, i deres netværk…., så har du virkelig ramt noget..

Bedre bliver det ikke, siger det bare…

Psykologien i dette ”hack” er, at andre kunder føler sig måske en lille smule jaloux og de vil også opleve denne succes i deres virksomhed…

Nysgerrigheden er din ven…

Når det kommer til at bruge psykologien i dit salg, er nysgerrigheden er super fedt værktøj, at kende til……Okay….hvad mener du så lige med det….?

Du skal ikke blive overrasket over, hvor effektivt det er og du får svaret nederst i dette blogindlæg….

Lod du mærke til, hvad der skete lige der…når jeg skriver og du får svaret nederst i dette blogindlæg….

Gjort rigtigt….er det faktisk muligt at skabe så meget nysgerrighed, at kunden bare bliver ”nødt til” at se mere…… Lidt lige som en super irriterende kløe…….man bliver bare nødt til at klø… og sikke en forløsning, når man endelig har fået kløet sig…..

Det er i øvrigt også nysgerrigheden der bliver brugt…. hvis man skriver….. Næste gang kan du læse om….. Eller vi har lige fået et fedt job ind…. Du kan se opslaget i næste uge…eller..

Jeg vil gerne bede dig om, at gøre mig en tjeneste….

Uhh……. Hvad er det for en tjeneste han vil have mig til at gøre….. Og kan, og……. vil jeg i det hele taget gøre det….

Jeg ved ikke om du har prøvet at skrive til en af dine LinkedIn kontakter og spørger…Jeg vil bede dig om at gøre mig en tjeneste….

Helt ærligt…. Hvor mange siger nej…. De fleste mennesker der bliver spurgt direkte om dette føler sig måske lidt ”duperet” over at blive spurgt på denne måde og langt de fleste mennesker, som er på LinkedIn vil jo hellere end gerne hjælpe…

Tag nu eksempelvis …. Hvis du har skrevet en ansøgning og et CV og du gerne vil have en erfaren leder til at kigge det igennem, og sende dig en feed-back, så prøv denne fremgangsmåde…. og se, hvad der sker….

Det kunne være noget i retning med ”Hej…. jeg har i længere tid være på udkig efter drømmejobbet og det ser ud som om jeg har spottet det…

Det ville være en stor hjælp, hvis du vil gøre mig en tjeneste, som erfaren erhvervsmand/ kvinde at kigge denne igennem – og give mig en feed-back… På forhånd tak for din hjælp… Kan man i det hele taget det….Why not…?

Når du arbejder med salgspsykologi, så brug fantasien….

Fotos er et fantastisk værktøj, som kan hjælpe kunderne til at visualisere….

Den bedste effekt skaber du, når du bruger fotos fra en virkelig situation – frem for at bruge de såkaldte ”stock-photos…”

Du kender det fra rejsebranchen – bare vi ser et foto af ski-ferien, så kan vi drømme os afsted…

Det vækker minder og længsel… og det er lige præcis det de sælger….De sælger drømme.

Det kan du også gøre…altså, sælge drømme og længsel…. Koblet sammen med lidt storytelling, så har du ”sendt kunden afsted” med at visualisere…, med at bruge fantasien, til at forestille sig, hvor fedt det bliver når….

Vi mennesker bruger ofte vores fantasi og det er fedt at bruge det som værktøj, i forbindelse med dit salg…. Enig, det kræver lidt træning og når du er blevet rigtig god, bliver det måske dit foretrukne salgs-værktøj….

Giv dem 2 positive valg

Når det kommer til salgspsykologi, findes der i øvrigt en metode som mange erfarende sælgere benytter sig af….

Giv dem 2 valg metoden….

Eksempelvis…”Vil du foretrække denne løsning eller, ville denne løsning passe bedre til jeres behov…” Med andre ord….kunden får 2 positive valg, og ikke en tredje mulighed, som er et nej tak….

Det kræver dog, at du har afdækket kundens behov godt, inden du bruger metoden og når du præsenterer din løsning, så giv kunden 2 positive valg, som i princippet begge kan løse kundens udfordringer…

Det smarte ved denne metode er, at lade kunden vælge….. på denne måde, bliver du ikke for anmassende…

Det er jo ren og skær psykologi, at kunden får lov til at bestemme, hvilken af dine løsninger der passer bedst til kunden….men det er dig som bestemmer, at du kun giver kunden 2 positive valg..

Mennesker køber af mennesker…

Et super godt salgsfif, er at bruge billeder med menneske-ansigter… Undersøgelser viser, at mennesker bliver tiltrukket af andre mennesker. Især øjnene er tiltrækkende – det er af samme årsag, at mange virksomheder bruger video i deres markedsføring… der er meget salgspsykologi i dette

Det er i øvrigt samme effekt mange virksomheder benytter sig af, når man viser billeder af de ansatte på hjemmesiden, fremfor billeder af produkterne.

Kunderne har ofte meget mere tillid til de ansatte som de ser på hjemmesiden, fremfor produkterne og de har med sikkerhed også mere tillid til de ansatte end de har, til selve virksomheden.

Det er i øvrigt også et stærkt middel at bruge, hvis I ønsker at styrke jeres employer-brand i virksomheden.

Nu ved jeg ikke om du kan forestille dig den forskel det kan gøre, hvis en af jeres medarbejder fortalte på video, om måden man blev modtaget som ny medarbejder hos jer.

Og….måske noget om, hvordan udviklingsmulighederne er i netop jeres virksomhed osv…. I stedet for, at det er virksomheden der går ud og fortæller det…

Men sådan ”plejer” vi ikke at gøre, i vores virksomhed….– Ved det, men prøv det engang – og mål effekten….

Smerte, sælger bedre end nydelse…

Oversat til salg….. så kan det være noget mere effektivt, at fortælle en kunde hvordan jeres produkt løser kundens udfordringer, fremfor hvad man kan opnå af nydelse….

Øhh.. what…?

Prøv en gang at tænk på dig selv, hvis du står i en virkelig ubehagelig situation – så vil du gøre alt hvad du har i dig, for at komme ud af denne situation….

Og jeg ved ikke om du har lagt mærke til det… men din motivation er ret heftig… og dette kan man bruge i sit salg…

Men virker det så….det salgspsykologi..?

Jeg er spændt på, hvilken af ovenstående metoder som taler mest til dig lige nu og hvilken af dem der kræver lidt mere træning…før du…

Jeg glæder mig til at høre fra dig, når du har prøvet metoderne af og oplevet effekten.

Det er fedt at opleve den forskel det gør for de sælgere, jeg træner, når de bruger nogle af disse metoder i deres salg…

Husk at få tilpasset metoderne, så de passer til dine produkter og til din hverdag som sælger…Jo mere naturligt det virker, jo bedre….Dine kunder kan mærke det med det samme…

PS: Du behøver ikke være sælger, for at kunne få glæde af disse metoder….

Salgspsykologi din vej til flere ordrerGod sommer

Mvh Jesper Dalhus, erhvervscoach

Jemac Kommunikation

Følg Jemac Kommunikation på LinkedIn

Du kan læse mere om salgstræning her

Du kan læse mere salgspsykologi her

Vil du læse mere om salg, kan du gøre det lige her:

Salgstræning, hvor adfærden spiller en afgørende rolle

Salgstræning, luk handlen med de lukkede spørgsmål