Hvad kan du egentlig bruge en persontest til ?

Persontest

Når jeg hjælper virksomheder over hele landet med rekruttering, og når jeg arbejder som erhvervscoach med udvikling af andre mennesker, benytter jeg forskellige persontest, som en central ”brik”.

Ordet persontest er måske heller ikke det helt rigtige ord, da der reelt er tale om forskellige typer af test…

Adfærdsanalyser, IQ tests, følelsesmæssig intelligens-tests, teamtests, 360 grader-tests, lederpotentialetests osv…

Persontest eller adfærdsanalyser

I dette indlæg har jeg valgt at skrive om adfærdsanalyser… og… der er faktisk overraskende mange ting en adfærdsanalyse kan vise…

Måske endda flere ting end de fleste er opmærksomme på. Og hvem ved? Det kan være, at du opdager nogle adfærdsmønstre, som du slet kke var klar over er tilstede…

I dette blog indlæg har jeg valgt at fokusere på ansættelse af en sælger.

Når jeg har valgt dette område, er det fordi, det er et af de områder, jeg har specialiseret mig inden for, og jeg er selv sælger gennem mange år, så jeg ved lige præcis, hvad jeg skal kigge efter.

Ekstrovert/introvert adfærd

Det er muligt at spotte, om kandidaten har en ekstrovert eller introvert præference, og hvis man søger job som sælger, kan det være en stor fordel, at man er ”udstyret” med det udadvendte adfærdstræk…

Det bliver bare mere ægte, hvis man virkelig godt kan lide at være sammen med andre mennesker, for andre mennesker kan mærke det lige med det samme.

Persontest kan vise noget om igangsætning

I nogle jobs er det afgørende, at kandidaten scorer højt på dette adfærdstræk, så man helt naturligt er drevet af at sætte nye spændende ting i gang. Eksempelvis i et sælger-job, kan dette være vigtigt, da det ofte også er dem, som har en bedre pipeline.

Detaljeorientering

Her kommer det lidt an på typen af sælgerjobs, men i de fleste tilfælde kan det faktisk være en fordel, at sælgeren ikke er for detaljeorienteret. På denne måde er det nemmere at tænke ud af boksen for at skabe nye muligheder…

Hvis sælgeren er for detaljeorienteret, kan der være en tendens til, at man går for meget i planlægningsmode.

Ulempen kan så være, at når man vælger at ansætte en sælger, som ikke er så detaljeorienteret, kan man som leder komme til at ”kæmpe” med at få sælgeren til at ”huske” de administrative sider af salgsjobbet…

Persontest, viser fokus på resultater

Dette er et af de vigtigste adfærdstræk at kunne spotte, når man ansætter en sælger. Jeg mener… det er faktisk ikke nok ”kun” at være udadvendt, man skal også tænde på at skabe resultater…

Bare det at høre en sælger sige: YÆS manner… betyder, at mange kan blive revet med…

Dette er i øvrigt et af de områder, hvor man som virksomhed kan risikere at falde i, fordi sælgeren er så udadvendt og charmerende.

Udfordringen er, at man sagtens kan være udadvendt og samtidig have mere end svært ved at spørge efter ordren… Man kan simpelthen være for ”flink” for længe som sælger.

Tålmodighed er en dyd

Ja, det siger man jo… og hvis man skal ansætte en sælger, kan det faktisk være en fordel, at personen er lidt utålmodig for at nå sine mål, og dette kan også måles med en adfærdsanalyse.

Ofte er det utålmodigheden efter at nå målene, som driver ”værket”…

Udfordringen ved sælgere, som er meget utålmodige, kan samtidig også være, at de hurtigere kommer til at kede sig… Der skal ske noget hele tiden…

Konkurrence-minded adfærd

Dette træk bliver også tydeligt i en adfærdsanalyse, og når man har det sådan som sælger, at det er fedt at vinde, kan man komme langt, da man ofte er indstillet på at gøre det der skal til, for at vinde…

Det med at turde sigte efter målet – og være overbevist om, at man som sælger når det, uanset, hvor svært det måtte være, det er et medfødt adfærdstræk, og det er ikke bare noget man lige lærer…

Samarbejde

Det et faktisk også muligt at se på en adfærdsanalyse, hvordan man som leder, bedst muligt, motiverer den nye sælger. Dette er super vigtigt i forhold til trivsel, performance og succes i jobbet.

Ligeledes kan man få en indikation om, hvordan sælgeren vil fungere i et team, og, ikke mindst, hvordan den nye ansatte vil samarbejde med de øvrige kolleger.

Persontest, rummer mange fordele

Som jeg ser det, er der mange mange fordele ved at anvende adfærdsanalyser, og de giver ofte også et mere nuanceret billede af kandidaten end bare fornemmelsen i ”mavsen”..

Dette er super vigtigt, da det kan koste kassen at tage fejl.

Det giver også et rigtigt godt beslutningsgrundlag for lederne, og så kan man sikre, at de kandidater, der kommer til samtale, passer til jobbet – rent adfærdsmæssigt. Dette kan have direkte indflydelse på trivslen på sigt.

Ovenstående er kun nogle af de muligheder, der kan belyses med en adfærdsanalyse, og det mest interessante er, at mennesker er så forskellige, så hver adfærdsanalyse er forskellig.

Det er i øvrigt også ofte muligt at spotte stress og frustration… Dette er vigtigt at få spurgt ind til, så man sikrer sig at ”aben ikke flytter med”…

Du er velkommen til at hive fat i mig, hvis du vil vide mere om de forskellige typer af test, og hvordan det kan hjælpe til at træffe det rigtige valg.

Persontest

Jeg arbejder med rekruttering, salgstræning, lederudvikling og LinkedIn træning 

Den gode nyhed er, at det hele kan køres både online og offline.

Mvh Jesper Dalhus

Erhvervscoach

Læs mere her www.jemac.dk

Følg Jemac Kommunikation på LinkedIn

Læs mere om emnet her:

Adfærdstest bruges flittigt af en rekrutteringskonsulent

Rekruttering af sælgere…..den svære kunst

Onboarding….hvordan får man så lige overblikket, efter en god rekruttering

Kontakt

Jemac Kommunikation ApS
Virkensbjerget 64
5250 Odense SV

+45 21283409
jemac@jemac.dk

CVR: 35664106
Salgs- og leveringsbetingelser
Privatlivspolitik

Find os

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og hold dig opdateret.

Tilmeld mig nu

×

Skriv

Ring

Menu