Rekruttering af talenter…
Det er en seriøs udfordring for virksomhedens vækst, hvis man ikke formår at tiltrække nok kvalificerede talenter, når man har et ledigt job slået op.
I værste fald kan det ligefrem være med til, at virksomheden bliver nødt til at sige nej til ordrer.
Rekruttering af talenter er en kontinuerlig proces
Det med at tiltrække de rigtige talenter er i øvrigt en kontinuerlig proces og dette hænger super meget sammen med virksomhedens brand.
Jo bedre employer-brand I har, jo flere ønsker at arbejde for jeres virksomhed, og jeg nemmere bliver det for jer, t tiltrække og fastholde de rigtige talenter.
Hvis jeres virksomhed har et godt brand, vil der med sikkerhed også være flere af de rigtig gode talenter, som vil søge uopfordret hos jer.
Det gode employer-brand
Det gode employer-brand giver ofte et bedre langt bedre match af de rigtige talenter til jobbet, så det kan godt betale sig for jer som virksomhed, at tænke i denne retning…
Hvad er det der gør jeres virksomhed som et fedt sted at være, så fedt… at I uden problemer kan tiltrække de helt rigtige talenter, lige netop til jeres virksomhed…
Det er lige netop det employer-branding handler om.
Men hvad kigger talenterne så efter…?
I dag er det så mange andre ting end bare et job, de gode talenter kigger efter…
Så tænk engang over det…Hvad er det, der gør jeres arbejdsplads unik…, ville du selv søge hos jer, med den viden du har om jeres virksomhed…?
Jeg skal hilse at sige…det giver bare et helt andet grundlag for en rekruttering.
Det er fedt at opleve som rekrutteringskonsulent, når jeg arbejder sammen med virksomheder, der har så godt et employer-brand, at de kan vælge mellem en række gode talenter.
Top of mind og rekruttering af talenter
Den bedste måde at være top of mind hos de rigtige talenter er, at I som virksomhed løbende kommer med spændende updates fra jeres virksomheds side, hvor I fortæller, hvad der sker i virksomheden.
En nem måde for virksomheden er, at bruge LinkedIn til at tiltrække talenter, hvor I løbende kan fortælle hvad der sker af spændende ting i virksomheden.
Og det bliver rigtigt godt, hvis du kan få dine nuværende medarbejdere motiveret til at dele budskabet.
På denne måde kan kommende talenter spejle sig i jeres nuværende medarbejdere….
Siger bare…
Det er vigtigt for virksomhederne, at komme ind i kampen når det kommer til employer-branding – i jagten på de bedste talenter.
Jo før jo bedre…
Konkurrenterne er der med sikkerhed i fuld gang med denne proces. Det er med god grund. Det tager tid at opbygge et godt employer-brand.
Lige en vigtig ting…
Det er ikke nok med nogle glade medarbejdere, der fortæller, hvordan det er at arbejde hos jer, hvis det ikke hænger sammen med virkeligheden…
Det jeg mener er, at det nytter ikke noget at oversælge virksomheden – hvis det ikke hænger sammen med dagligdagen.
Det nye talent vil alligevel opdage det ret hurtigt, og så forsvinder de som “dug for solen”, og processen må gå om… og… det koster “kassen” hvis processen må gå om…
Men…et godt employer-brand kommer ikke bare af sig selv.
Men hvad handler Emloyer-branding så om, spørger du måske..?
Det handler i alt sin enkelthed om, hvordan nuværende og tidligere medarbejdere taler om jeres virksomhed.
Det handler også om, hvordan nye talenter opfatter jeres virksomhed, inden de beslutter sig for søge hos jer.
Rekruttering af talenter og trivsel
Trivsel bliver en mere og mere efterspurgt vare, så sørg for at skabe en arbejdsplads hvor medarbejderne stortrives.
Det er i øvrigt også nemmere at tiltrække nye talenter til jeres virksomhed, hvis de talenter I har ansat i forvejen trives kanon godt.
Det har det også med at rygtes… husk på, at de talenter I har ansat går hjem og fortæller i deres netværk, hvordan det er at arbejde hos jer…
De kan blive verdens bedste ambassadører for jer – en markedsføring som stort set ikke kan betales for penge…
Det er rent win/win.
Og.. så er der lige en bonus…
De dygtige talenter I får ansat ønsker ikke at forlade virksomheden igen, heller ikke selvom de skulle blive kontaktet af en headhunter som en af konkurrenterne har hyret.
Årsagen er simpel… trivsel er blevet et centralt behov hos mange af de gode talenter idag…
Rekruttering af talenter og belønning
Det kan godt betale sig at lave et program, hvor jeres nuværende talenter bliver belønnet, hvis de anbefaler nogle fra deres netværk at søge job i jeres virksomhed, når I har et ledigt job, som kunne være et match
Der kan faktisk gå helt sport i det, skal jeg hilse og sige…
Tag fat i mig, hvis du kunne tænke dig en uforpligtende dialog om muligheden for at tiltrække de rigtige talenter til jeres virksomhed, så det bliver godt et match til jobbet…
Læs mere om vores nye rekrutteringsproces lige her
Med venlig hilsen
Erhvervscoach & talentspejder Jesper Dalhus
JEMAC hvis talentet skal matche jobbet
Du kan følg Jemac Kommunikation på LinkedIn her
Jeg har i øvrigt tidligere skrevet en super god e-bog om employer branding, som du kan få adgang til helt gratis….
Jep, du læste rigtigt, du skal ikke engang give mig din e-mail, for at få adgang til alle disse “guld-korn”.
Sååå, hvis du vil læse mere om, hvordan I kan tiltrække de bedste talenter til netop jeres virksomhed – så hent din e-bog om employer-branding lige her
Læs mere om emnet her:
Adfærdstest bruges flittigt af en rekrutteringskonsulent