LinkedIn og.. hvad skal man skrive..
I sidste uge var jeg ude og træne en gruppe sælgere i, hvordan de kunne bruge LinkedIn, som et fedt salgs- og mødebookingsværktøj..
Der er altid en helt speciel stemning, når jeg træner sælgere…
Af en eller anden grund var noget af det sværeste for disse sælgere, da vi kommer til at skulle skrive updates…
LinkedIn og kommunikation
Det er jo egentligt tankevækkende, når man tænker på, at sælgere jo er vant til at bruge deres kommunikation.
Måske er det fordi vi skal bruge vores kommunikation anderledes, når vi skriver det på LinkedIn…
Så var det jeg kom i tanke om, at det kunne jo være, at du også kunne have glæde af nogle strategier, når det kommer til at skrive den “perfekte update”.
Jeg besluttede mig for, at give dig adgang til mine 9 “hemmelige” metoder…og når du bruger dem, skal du ikke blive overrasket, når du oplever effekten..
LinkedIn…Here we go. Mine 9 “hemmelige” metoder
Skriv om noget relevant..
Skriv et emne som mange kan relatere sig til og noget som mange har en holdning til. Tag nu eksempelvis det at arbejde hjemmefra.
Under C.. var vi jo tvungen til det og en undersøgelse fra LinkedIn viser, at omkring 75% af alle jobopslag, der er lagt op på LinkedIn – indeholder muligheden for at arbejde hjemmefra – det er altså et stort tal..
Hvis du eks. skriver lidt om hjemmearbejde – og hvad det betyder for dig i forhold til work-life balancen kan du med sikkerhed få gang i “dialogen” på LinkedIn. Husk at slutte med et HV-spørgmål, som ligger op til dialog..
Tal om dine fejl
Tal om dine fejl…. og hvordan du er kommet på den anden side.. og ikke mindst, hvad du har lært af dine fejl…
Selvom det ikke er såå sjovt at tale om sine fejl, kunne det jo være, at der er mange der kan spejle sig i dine fejl og så er der åbent op for dialog..især, hvis du husker at få dine følelser i spil…
LinkedIn..fortæl om en svær beslutning
Fortæl om en svær beslutning… Eksempelvis.. Jeg har sagt mit drømmejob op… for at forfølge min livsdrøm….Fortæl om de følelser du havde, hvad du gik igennem og hvad det har betydet for dig efterfølgende – igen er følelserne gode, fordi der er mange som kan føle med dig hjemme ved skærmen…
Spørgsmål lægger op til dialog
Når du har skrevet din update, er det en god ide at slutte din update af med et åbent spørgsmål – et såkaldt HV-spørgsmål.
Det smarte ved et HV-spørgsmål (Hvordan, hvad, hvornår, hvorhenne, hvem…Pas lidt på med at bruge spørgsmålet “hvorfor” – da det kan virke lidt dømmende på andre).
Du kan også undlade at stille et spørgsmål direkte i din update og så stille dit spørgsmål som en kommentar. Det er meget sjovt at lægge mærke til den forskel det gør, for hvor langt du komme ud med dit budskab.
Fortæl noget personligt
Fortæl noget personligt… Meget af snakken er “kedelig” forretningssnak…. Hvis du giver noget mega personligt, eks. dengang du gik i skole og blev moppet og hvad det har betydet for dig i dit voksne liv……., får du med sikkerhed “vækket” nogle flere…
Der er med sikkerhed andre som har oplevet dette og det er altid interessant at høre, hvad andre har gjort i en tilsvarende situation.
Det er en effektiv metode til at “trænge igennem” larmen” og det bygger tillid til andre på LinkedIn, at du tør vise sårbarhed.
LinkedIn og brugen af influenter
“Influenter…” Måske har du nogle stærke influenter i dit netværk, eller har læst om nogen, som gør det super godt på LinkedIn, så kan du med fordel tagge dem i din update og håbe på, at de har lyst til at deltage i dialogen……….
På denne måde kommer dit budskab ofte noget længere ud, via deres netværk.
Giv et godt råd
Giv et godt råd… Det behøver ikke engang at være dit eget gode råd, du kan bare skrive “Jeg læste lige om dette gode råd” og så dele det på LinkedIn. Mange bliver taknemmelige for dette, især hvis du rammer et område, hvor mange har brug for et godt råd, naturligvis..
Skriv noget kontroversielt
Skriv noget kontroversielt, noget der er delte meninger om. (Jeg vil dog altid undlade politik og religion, da LinkedIn er et professionelt medie) Du kan evt. bruge noget medierne har oppe pt.
Det bedste er jo, at du bruger dit eget materiale, noget fra din egen branche og argumentere for eller imod…
Husk altid at være både positiv og respektfuld, hvis du bruger metoden.
Giv noget væk
Giv noget væk…. Noget af det, som jeg har super god succes med, er når jeg skriver mine e-bøger. Så laver jeg en update på LinkedIn – hvor det er muligt at hente e-bogen gratis..
Det kan også være en del af en serie – hvor man først for e-bogen og i sidste afsnit har man mulighed for at skrive sig op til et nyhedsbrev, hvor man får mails, som uddyber emnet…
På denne måde bliver det pludselig en vigtig del af din salgsstrategi.
Men giver det så noget.., det der LinkedIn..?
Jeg har undervist virksomheder i LinkedIn i 10 år, det er altså vildt..
Mange af mine kunder, kommer via LinkeIn, og der er nogle ordentlig “svedskeer” imellem
Jeg oplever ofte, at jeg bliver anbefalet til opgaver via mit netværk på LinkedIn.. Det er super fedt…
Når det er sagt, oplever jeg, når der er nogen der prøver at sælge direkte på LinkedIn, at publikum godt kan blive lidt “trætte”.
Mit forslag til dig er, at du bruger LinkedIn til at skabe super stærke relationer.
Når først din relation er bygget op via LinkedIn, kan du forstærke den yderligere ved at holde et kaffemøde
Og ja… det kan sagtens føre til et salg, men det starter med den gode relation.
Det er dog VIGTIGT, at du tænker relationer og tillid, før du tænker salg..
Jeg plejer at sige.. jeg sælger ikke noget til nogen, men der er mange der køber af mig…
Psst….
Er du opmærksom på, at jeg tilbyder 1 times gratis LinkedIn foredrag…. ikke engang brændstoffet skal I betale for…
Så hvis du sidder i et aktivt erhvervsnetværk – eller hvis du er ansat i en spændende virksomhed, så hiv fat i mig.
I får et et indlæg, som med sikkerhed får deltagerne frem i stolen…
Pssst…
Når jeg arbejder med rekruttering af talenter, for at skabe et perfekt match til det ledige job, bruger jeg naturligvis også LinkedIn .
Book et møde og hør, hvordan jeg kan hjælpe dig….. Det koster ikke noget
Jeg bruger LinkedIn til et spotte de helt rigtige talenter.
Når jeg lykkes med det, er det ikke mindst pga. det store netværk jeg har på LinkedIn..
Udover dette arbejder jer med salgstræning og teamudvikling
Du kan følge JEMAC på LinkedIn lige her
Ellers har du mulighed for at læse mere om emnet lige her
Mine 5 bedste råd til LinkedIn