Kommunikation….et ord, der kan ændre alt…

Kommunikation

Kommunikation

Der er mange måder man kan bruge sproget på og hvis man er opmærksom, har man faktisk mulighed for at bruge sit sprog på en måde som ikke skaber modstand…Lad mig give dig et eksempel på det ord som ofte forekommer i det danske sprog….Det er et ord på 3 bogstaver…..

Det er ordet MEN….

Man har fundet ud af, at netop dette ord….MEN, måske er det mest ødelæggende ord i vores sprog….Okay… tænker du måske…..

Lad mig give dig et eksempel…

Hvis du taler med en anden person, og den anden person siger, ”det er rigtigt men….”, hvad siger han så i virkeligheden…?

Det er vildt nok… vi taler om ”verdens største viskelæder” intet mindre…
Det virker ligesom som, at ordet men har slettet alt hvad du har sagt…..

Nu ved jeg naturligvis ikke om du kender dette…, men for de fleste mennesker virker det sådan…

Prøv lige at forestil dig, hvad der ville ske inden i dig, hvis eks. din chef siger… ”Jeg er enig med dig, MEN…

Helt ærligt hvilke følelser får du – og hvad sker der med din lyst til at fortsætte samtalen…?

Der findes en simpel metode som du med fordel kan bruge til at styrke din kommunikation. Selv om det er et simpelt redskab, skal du ikke tage fejl, det er samtidig også et utroligt effektivt redskab.

Du kan med fordel erstatte ordet MEN med ordet OG…. WHAT….? – Jep, simpelt og som sagt utroligt effektivt…

For eksempel kan du sige…

”Det er et interessant synspunkt du har OG man kan også opfatte det på den her måde…..” og så kommer du på banen, med din måde at opfatte tingene på…

På denne måde kan du bevare kemien til den anden person og lægge op til dialog – fremfor at du siger…..”Jeg har hørt dig, MEN…”

Hvad ville det betyde for dig i din kommunikation, hvis du var i stand til at formidle dine budskaber, uden at skabe en direkte konfrontation eller uenighed med den anden person….?

Den gode nyhed er, at det kan lade sig gøre, blot ved at ændre MEN til OG, og bruge nedenstående redskab…

Dette redskab består af 3 vendinger
Vi kunne jo kalde redskabet for ”rammen for enighed” .

Du har mulighed for at bruge dem i hvilken som helst situation, når du ønsker at komme ud med dit budskab og samtidig fastholde kemien med den person du taler med.

Here we go…

  • Jeg forstår dig og…
  • Jeg respekterer det du siger og…
  • Jeg er enig med dig og…

I alle 3 tilfælde sker der 3 ting:

  1. Du sørger for, at der er kemi ved at vise, at du forstår den anden persons model af verden.
  2. Du anerkender hans kommunikation i stedet for at rakke den ned¨
  3. Du skaber en ramme for enighed.

Og….. så åbner du samtidig op for, en positiv kommunikation mellem jer, hvor du får mulighed for at komme på banen med dine synspunkter, uden det skaber konfrontation og uenighed.

Lad mig give det et eksempel, hvor det modsatte af enighed er tilfældet…

Hvis den anden person siger ”du tager fuldkommen fejl”……

Og lad os antage du svarer tilbage i samme styrke som det er blevet sagt og du siger ”neej jeg tager ikke fejl” så har vi med stor sandsynlighed allerede en konflikt…..

Du kunne også vælge at sige…

” Jeg respekterer dine holdninger om denne sag, OG måske kunne det ændre din følelse hvis du også hører min mening om det…”

Det gode ved denne metode er, at det handler sådan set ikke om at være enige i selve indholdet.

På denne måde viser du forståelse for den andens model af verden og du har mulighed for at komme igennem med din egen kommunikation…

Prøv det af en gang – og læg mærke til den forskel det gør for dig i din kommunikation, når du bruger ovenstående metoder.

Kommunikation ved erhvervscoach Jesper DalhusJeg  hjælper virksomheder over hele landet med rekruttering af talenter, salgstræning, LinkedIn træning og lederudvikling.

Du kan læse mere her www.jemac.dk

Med venlige hilsen Jesper Dalhus, Erhvervscoach & Talentspejder

Følg JEMAC på LinkedIn

Psssst….

Kunne du tænke dig mere viden om kommunikation, så vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg har skrevet en del e-bøger, om emnet som du GRATIS kan hente her

Læs mere om kommunikation her Sådan tager du ansvar for din kommunikation

Psykologi i salget, 4 metoder som kan gøre dig bedre i dit salg

JEMAC, hvis talentet skal matche jobbet