Feedback….det handler om mennesker..

Feedback: Nu ved jeg ikke, om du kender dette, men mange mennesker kan være ret følsomme overfor kritik!

Feedback

Det kan der naturligvis være mange årsager til. En af dem er, at langt de fleste mennesker foretrækker ros, fremfor kritik. Hvordan er det lige med dig, hvad foretrækker du….ros eller kritik…?

Feeedback..værsgo, du får lige et værktøj..

Det værktøj, som du får adgang til her, er et af de værktøjer, som jeg bruger løbende som erhvervscoach, når jeg træner sælgere og ledere. 

Lige en vigtig ting, når du arbejder med udvikling af andre mennesker:
Hvis du, som afsender af budskabet bruger ordet ”men” er der bare lige som om,….. at alle de ord, der kom før ordet ”men” bliver visket ud, og så står den anden person ofte bare der og venter på, at kritikken kommer.

Så mit forslag er, at når du arbejder med andre mennesker, og hvis formålet er at udvikle dem, så brug følgende model:

”Sandwich-modellen…”

(Når den hedder dette, er det fordi, det negative bliver pakket lidt ind, som man kender det fra en sandwich.)

Feedback – opskriften kommer her…

Start med 3 gode ting, som du oplevede, at den anden person gjorde i en konkret situation. Det er vigtigt, at du udtrykker din feedback oplevelsesbaseret – brug gerne dine følelser og dine sanser…

Fx: Jeg oplevede, at…. Jeg hørte, at du….Jeg så, at du….. Jeg kunne fornemme at….

Husk, at ”og” er et godt ord…

Brug ordet ”og” i stedet for ordet ”men”.

På denne måde kan du komme med et forbedringsforslag, og når du serverer din feedback nogenlunde på nedenstående måde, vil jeg næsten gå så langt som at give dig en garanti for, at den der modtager din feedback, er mere klar til at tage imod den.

”Og hvis jeg skulle jeg give dig en ting, som kunne gøre det endnu bedre næste gang, skulle det være…”  Eller:

”Og hvis det var mig, så ville jeg måske prøve at…, så er jeg sikker på, at det endnu bedre næste gang… ”

På denne måde bliver din feedback opfattet som en hjælpende hånd der styrker talentet.

OBS: Selvom, du finder flere ting, du gerne vil ændre, så opnår du størst effekt i din feedback, når du vælger at fokusere på én ting, og så gemme de andre ting til et evt. senere tidspunkt.

Slut din feedback af med en generel positiv ting, som du har lagt mærke til hos personen…. På denne måde bliver din feedback nemmere at sluge for personen – og du bliver et langt bedre match som “coach”

Feedback men hvordan…..?

  • Giv din feedback – så hurtigt som muligt efter personens præstation, så du er sikker på, at personen kan huske det selv.
  • Jo mere specifik du er i din feedback, jo bedre – dette øger forståelsen hos den anden person. Udfordringen med at være generel i dette tilfælde er, at personen selv omsætter det, til noget der giver mening for ham/hende.
  • Det er vigtigt, at din feedback beskriver, hvad du har oplevet fremfor at være dømmende.
  • Husk, giv din feedback i forhold til adfærden, da det er noget, som personen kan ændre
  • Det er afgørende, at I har en god kemi, når du giver feedback – og det er en god ide at spørge om lov, inden du giver din feedback.
  • Feedback bliver bedst, når den indeholder ”jeg”-budskaber, så budskabet kommer direkte fra dig.
  • Brug et åbent kropssprog, og kig personen i øjnene, når du giver din feedback, og vær opmærksom på evt. forandringer hos den anden person, rent kropsligt… Du kan få mange informationer, hvis du tillader dig selv at være åben via dine sanser.

Feedback kan være til stor gavn…

Feedback kan være en gave for, den der modtager den, og det er vigtigt at huske, at hvis det er dig, der modtager feedback, så er det faktisk noget, som personen har oplevet i rummet. Modtag det som en hjælp, der gør det nemmer for dig at udfører dit job

Det er altså deres model af verden – og for dem er dette sandt.

Og som så meget andet her i livet:
Når det kommer til kommunikationsværktøjer, så handler det om at træne dem. Jo mere du træner, jo skarpere bliver du i din kommunikation…

Den bedste måde at træne det på er, når du bruger metoden, at lægge mærke til den anden persons reaktion, og vær klar til at tilpasse din feedback, så det bliver en udviklende oplevelse for den, der modtager den

rhvervscoach Jesper Dalhus og feedback

God fornøjelse

Med venlig hilsen Jesper Dalhus, erhvervscoach

Pst…:

Når jeg ikke lige arbejder med salgstræning, arbejder jeg også med rekruttering af talenter, LinkedIn træning og lederudvikling.

Følg Jemac Kommunikation på LinkedIn lige her

Du kan læse mere om kommunikation nedenfor

Sådan tager du ansvar for din kommunikation

Psykologi i salget, 4 metoder som kan gøre dig bedre i dit salg

OBS…: Gratis foredrag

Er du i øvrigt opmærksom på, at jeg tilbyder en times GRATIS foredrag om LinkedIn. Foredraget kan naturligvis holdes både online og offline. 

Hvis du sidder i et aktivt erhvervsnetværk, eller hvis du er en ansat i en spændende virksomhed, så er du velkommen til at hive fat i mig.

I får med sikkerhed en oplevelse, som får deltagerne “helt frem i stolen” – og I skal ikke engang betale for brændstoffet.

Tags: , ,

Kontakt

Jemac Kommunikation ApS
Virkensbjerget 64
5250 Odense SV

+45 21283409
jemac@jemac.dk

CVR: 35664106
Salgs- og leveringsbetingelser
Privatlivspolitik

Find os

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og hold dig opdateret.

Tilmeld mig nu

×

Skriv

Ring

Menu