Brug psykologi i dit salg

Brug psykologi i dit salg

Brug psykologi i dit salg…Jeg har arbejdet med salg i over 20 år og jeg har været på mange spændende salgskurser…

Den største ”øjenåbner” for mig, var da jeg lærte på et salgskursus, hvordan man med fordel kan bruge psykologien i salget…

Nedenfor får du en række interessante sprogmønstre som du kan bruge i dit salg.

Vær dog opmærksom på, at det kræver træning, så de sidder lige ”i skabet ”når du bruger dem.

Brug psykologi i dit salg, og bliv mere effektiv i dit salg

Du kan bruge sprogmønstrene til er, at blive endnu mere overbevisende i dit salg og du skal ikke blive overrasket, når du oplever resultatet.

Hvad nu hvis du kunne få endnu flere kunder til at sige ja, til dine forslag… hvordan ville det være..?

Det var nøjagtigt det spørgsmål, jeg stillede mig selv, dengang jeg deltog på det omtalte kursus…

Mit forslag er, at du vælger den metode, som taler mest til dig lige nu og træner den grundigt. Når du kan den, så kan du træne den næste..osv..

Den måde du kan måle din fremdrift på, er ved at lægge mærke til den feedback, der kommer fra din kunde, nonverbalt…

Øhhh signaler… tænker du måske…. Du ved når din kunde nikker til dine forslag, eller når der bliver spurgt mere ind og når kropssproget er åbent… Alt sammen signaler på, at kunden er interesseret.

Here we go…

Forestil dig…

Vi mennesker har en helt unik evne… Vi kan forestille os ting. Faktisk de vildeste ting…

Vi gør det allerede som barn… Den gode nyhed er… , når man forestiller sig ting, sker der ofte noget magisk i vores hjerner…

Det giver dig alletiders mulighed for at ”slukke for beviste sind… ” en stund og du kan få hjælp til dit salg, fra kundens underbevidsthed…

Det er faktisk en af ”hemmelighederne”! i hypnose – men lov mig, at holde det for dig selv…

(Og nej… det handler ikke om at få kunderne lagt i en dyb tranche…, det kommer der sjældent så meget salg ud af…)

Eks.: Jeg ved ikke, om du kan forestil dig, hvor nemt det er for dig, at slap endnu mere af, hver gang du trækker vejret…

(Læg mærke til at ”forstil dig” og ”slap endnu mere af” er skrevet i bydeform..” – og så er de lagt ind i en almindelig sætning..)

Psykologi i dit salg og “jo mere…”

Jo mere du træner de nye metoder, jo mere sikker vil du virke, når du bruger dem..

(Her forudsætter jeg, at du kommer til at træne dem…, og ”jo mere” går igen 2 gange. Dette har en forstærkende effekt, når du bruger det i dit salg).

Betyder..giver logisk forklaring, og det kan de fleste mennesker godt lide…

Bare det at du bruger disse metoder, betyder at du kan bruge psykologien i dit salg og mange mennesker lader sig hurtigere overbevise, når de får en forklaring…

(Vi mennesker bliver dagligt overloaded med information – så når vi får en forklaring, er der mange som vælger denne løsning).

Når du bruger vendingen “har du lagt mærke til..”, bruger du psykologien i dit salg.

Har du lagt mærke til….den forskel det allerede har gjort for dig, imens du læser om disse metoder..?

Det betyder, at du meget nemmere har mulighed for at forstil dig, hvordan du kan bruge metoderne i dit salg..

(Lagt mærke til, skærper opmærksomheden..)

Opmærksom (hvis ikke den anden person er opmærksom, bliver man det med sikkerhed, når dette ord bruges)

Nu ved jeg ikke om du er opmærksom på, den forskel, det kan gøre for dig i dit salg, hvis du nu havde mulighed for at bruge disse metoder…? Metoderne er dog ikke for alle…

(Jeg bruger reelt 3 metoder her…opmærksom, gør at nu er man opmærksom og ”den forskel”, forudsætter at der er en forskel.., og så skriver jeg at metoderne ikke er for alle… )

Når

r du lykkes med dit mersalg er det fordi… du træner disse metoder og vælger dem ud som passer til dig lige nu.

Når du oplever forskellen, ved jeg, at du er i stand til at forstærke dit salg..

(Når forudsætter at det kommer til at ske.. ”ved jeg” – det ved jeg jo ikke noget om, så jeg benytter mig af ”tankelæsning”.

“Hver gang…” du bruger psykologi i dit salg..

Hver gang du trækker vejret, har du mulighed for at slap endnu mere af..

Du kan luk øjnene, og når du gør det, bliver du måske opmærksom på den afslappethed, der spreder sig i din krop..

(Fokus på hver gang….og ”slap af” er igen i bydeform..når – forudsætter at det sker..)

Hvordan

Hvordan ville det være for dig, når du lykkes med at lave mersalg, bare fordi du bruger disse metoder..?

(Jeg ved jo ikke hvordan det ville være, og appellerer igen til din forestillingsevne)

Hvilken

Jeg ved ikke om du kan forstil dig, hvilken følelse det vil give dig, når du bruger metoderne i fremtiden og du lykkes med dit salg….?

(Igen ”forstil dig ” i bydeform, ”hvilken følelse” – Jeg kender jo ikke hvilken følelse du vil få og jeg forudsætter, at du i det hele taget får en følelse. Du lykkes med dit salg er også en forudsætning..)

Ville

Hvordan ville det være, hvis…nu det kunne lade sig gøre alligevel…?

Her sætter kunden ord på, hvordan det ville være, hvis det nu var muligt… og det smarte ved denne metode er, at der ofte kommer mange smarte løsninger på bordet..

Det vigtigste ved denne metode er, at du husker at være stille, når du har stillet din kunde dette spørgsmål.

Tiden kan virke lang, og du skal ikke blive overrasket over det svar der kommer, når kunden kommer frem til en løsning).

“Tænk på..” og ordet “ikke….” er gode, når du bruger psykologi i dit salg…

Hvis jeg nu siger at du ikke skal tænk på, en lyserød elefant lige nu…

Hvad tænker de fleste så på…?

(Tænk på… er ret direkte – kombineret med ordet ”ikke” bliver det forstærket. Undersøgelser viser faktisk, at det menneskelige sind ikke forstår ordet ”ikke”)

Måske kan du huske denne effekt, hvis du har børn… og nogle af os har sagt ”jeg vil ikke have at du tager mere slik…”

Nogle gange kan man blive overrasket over hvor kraftigt ordet ”ikke” virker… og hvad sker der ofte…?

Brug psykologi i dit salg og…sig “husk”, til den du taler med, og vær opmærksom på effekten…

Inden jeg laver min præsentation – så husk på de fordele, du får, når du bruger de nye værktøjer i din hverdag.

(Husk på er et opmærksomhedsord – og det gør det vigtigt for den anden person, at huske på – de fordele forudsætter, at der i det hele taget er nogle fordele).

Opdager…

Måske opdager du, at det bliver nemmere for dig i dit salg, når du bruger metoderne bevidst i dit salg.

(Her bruger jeg en mere tilladende form, som indbyder til at den anden opdager det i sit salg..og når, forudsætter at du kommer til at bruge dem..)

 “Før eller senere…”et spændende sprogmønster, når du bruger psykologi i dit salg

Før eller senere…vil mange mennesker opleve, effektivteten i deres salg øges, når de bruger de nye metoder i deres salg.

(Mange mennesker – bruges for at få kunden til at anderkende at mange gør det samme)

Det var alt i denne omgang… Jeg bruger selv mange af metoderne ovenfor, når jeg træner sælgere rundt om i hele landet.

Selv erfarende sælgere kan få glæde af disse metoder.

Det kan også være, at du er ny i salgsbranchen – og i stedet for at bruge nogle smarte salgsteknikker – så skal du ikke bliver overrasket, hvis du får endnu mere succes med dit salg, når du bruger disse metoder…

Brug psykologien i dit salgMvh erhvervscoach Jesper Dalhus

PS: Mange af ovenstående metoder stammer som sagt fra nogle spændende sprogmønstre som er “nuppet” fra hypnosen.

Når du træner dem, kan du med fordel prøve at lægge tryk der, hvor jeg har markeret med fed, og samtidig nikke…. Så skal du bare se løjer…

Når jeg ikke lige arbejder med salgstræning, arbejder jeg med rekruttering af talenter, underviser i LinkedIn og træner ledergrupper. 

Følg JEMAC på LinkedIn

Læs mere om emnet her:

Brug salgspsykologi til, at lukke flere ordrer

Sproglige forudsætninger til salgstræning og lederudvikling