Med et stigende antal talenter på jobmarkedet kan det være fristende for virksomheder at tænke: “Vi klarer rekrutteringen selv og sparer honoraret til rekrutteringsfirmaet.”
Men er det nu også så billig en løsning….?
Beregninger viser faktisk, at det hurtigt kan blive en dyr beslutning, både økonomisk og strategisk.
Når virksomheden vælger at stå for processen selv, kan det lede til betydelige direkte omkostninger og et stort driftstab
Beregning af omkostninger ved intern rekruttering
Her er et konkret eksempel på, hvordan en intern rekrutteringsproces kan se ud – og hvad den reelt koster, når ledelsen selv står for opgaven med at få besat et ledigt job.
Forudsætninger
I dette eksempel antager vi, at virksomheden modtager 100 ansøgninger på en stilling som salgschef, og at tre ledere (to mellemledere og en CEO) skal håndtere processen fra start til slut.
- Løn:
- Mellemledere: 60.000 DKK pr. måned, svarende til en timeløn på 375 DKK
- CEO: 90.000 DKK pr. måned, svarende til en timeløn på 562,5 DKK
- Værdi pr. time eller driftstab (dobbelt værdi, da ledernes tid anses som kritisk for virksomhedens drift)
- Mellemledere: 750 DKK pr. time
- CEO: 1.125 DKK pr. time
Lad os gennemgå processen og se, hvordan omkostningerne opstår.
Direkte omkostninger – trin for trin
- Gennemgang af Ansøgninger og CV’er
- Tid pr. ansøgning: 10 minutter
- Total tid pr. leder: Gennemgang af 100 ansøgninger ved 10 minutter pr. ansøgning udgør et tidsforbrug på 1.000 minutter eller 16,667 timer.
- Omkostning pr. mellemleder: 16,667 timer af kr. 375 pr. time = kr. 6.250
- Omkostning for CEO: 16,667 timer af kr. 562,5 pr. time = kr. 9.375
- Total omkostning for gennemlæsning:
2 mellemledere af hver kr. 6.250 + CEO kr. 9.375 = kr. 21.875
(6.250 * 2 + 9.375 = 21.875)
- Udarbejdelse af jobopslag og kontakt på LinkedIn
- Estimeret tid: 5 timer
- Omkostning pr. mellemleder: 5 timer af kr. 375 pr. time = kr. 1.875
- Omkostning for CEO: 5 timer af kr. 562,50 = kr. 2.812,50
- Total omkostning:
2 mellemledere af hver kr. 1.875 + CEO kr. 2.812,50 = kr. 6.562,50
(1.875 * 2 + 2.812,50 = 6.562,50)
- Første samtalerunde (6 kandidater, 1 time pr. samtale)
- Tid pr. leder: 6 timer
- Omkostning pr. mellemleder: 6 timer af kr. 375 pr. time = kr. 2.250
- Omkostning for CEO: 6 timer af kr. 562,50 pr. time = kr. 3.375
- Total omkostning:
2 mellemledere af hver kr. 2.250 + CEO kr. 3.375 = kr. 7.875
(2.250 * 2 + 3.375 = 7.875)
- Afslag til kandidater, der ikke går videre efter samtale 1
- Tid pr. kandidat: 30 minutter for 3 kandidater = 1,5 timer
- Omkostning pr. mellemleder: 1,5 timer af kr. 375 = kr. 562,50
- Omkostning for CEO: 1,5 timer af kr. 562,50 = kr. 843,75
- Total omkostning:
2 mellemledere af hver kr. 562,50 + CEO kr. 843,75 = kr. 1.968,75
(562,50 * 2 + 843,75 = 1.968,75)
- Anden samtalerunde (3 kandidater, 2 timer pr. samtale)
- Tid pr. leder: 6 timer
- Omkostning pr. mellemleder: 6 timer af kr. 375 pr. time = kr. 2.250
- Omkostning for CEO: 6 timer af kr. 562,50 pr. time = kr. 3.375
- Total omkostning:
2 mellemledere af hver kr. 2.250 + CEO kr. 3.375 = kr. 7.875
(2.250 * 2 + 3.375 = 7.875)
- Afslag efter anden samtale
- Tid: 30 minutter = 0,5 timer
- Omkostning pr. mellemleder: 0,5 timer af kr. 375 pr. time = kr. 187,50
- Omkostning for CEO: 0,5 timer af kr. 562,50 pr. time = kr. 281,25
- Total omkostning:
2 mellemledere af hver kr. 187,50 + CEO kr. 281,25 = kr. 656,25
(187,5 * 2 + 281,25 = 656,25)
- Referencekontrol for kandidater, der går videre (2 kandidater)
- Tid: 1,5 time pr. kandidat = 3 timer
- Omkostning pr. mellemleder: 3 timer af kr. 375 pr. time = kr. 1.125
- Omkostning for CEO: 3 timer af kr. 562,50 pr. time = kr. 1.687,50
- Total omkostning:
2 mellemledere af hver kr. 1.125 + CEO kr. 1.687,50 = kr. 3.937,50
(1.125 * 2 + 1.687,50 = 3.935,50)
Total direkte omkostning
Samlet direkte omkostning for rekrutteringsprocessen: Kr. 50.750
Beregning af driftstab
Når ledelsen bruger tid på rekruttering, bliver deres normale opgaver tilsidesat, hvilket skaber et driftstab. Ledernes tid anses som værende af højere værdi, så deres værdi pr. time vurderes til at være cirka dobbelt så høj som deres løn.
- Driftstab pr. Mellemleder:
38,667 timer af kr. 750 (beregnet driftstab) = kr. 29.000- Driftstab for 2 mellemledere udgør herved to gange kr. 29.000 = kr. 58.000
- Driftstab for CEO:
38,667 timer af kr. 1.125 (beregnet driftstab pr. time) = kr. 43.500
Samlet driftstab: kr. 101.500
Samlet omkostning for rekrutteringsprocessen
Ved at lægge driftstabet til de direkte omkostninger, får vi den fulde omkostning for rekrutteringen:
- Den samlede direkte udgift ved rekrutteringsprocessen udgør kr. 50.750
- Det samlede driftstab ved rekrutteringsprocessen udgør kr. 101.500
Hermed udgør den samlede udgift for rekruttering af en salgschef, inkl. driftstab i eksemplet kr. 152.500
Overvejelser ved at håndtere rekruttering selv
Manglende kompetencer og risiko for fejlansættelser
Ledere er sjældent uddannet til professionel rekruttering og ender ofte med at træffe deres valg, baseret på “mavefornemmelsen” i stedet for at benytte sig af strukturerede vurderinger og adfærdsanalyser.
Dette kan føre til dyre fejlansættelser, der kræver omkostningsfulde gentagelser af rekrutteringsprocessen.
Nu ved jeg ikke, om du har prøvet det der med at komme til at lave en fejlansættelse, men de kan være en dyr ”fornøjelse”.
Undersøgelser viser faktisk, at det kan koste fra 300.000,- kr. og op efter, lidt afhængig af branche og stilling.
Hvis du kunne tænke dig at se det nøjagtigt tal, så har jeg fået lavet en beregner, hvor du kan regne ud, hvad det koster, hvis I kommer til at lave en fejlrekruttering.
Du kan prøve den nye beregner nedenfor. Det eneste du skal gøre er at udfylde formularen – så får du tilsendt beløbet med det samme.
Prøv den her:
https://jemac.dk/beregn-hvad-en-fejlrekruttering-koster/
GDPR og håndtering af ansøgninger
Når ansøgninger modtages via e-mails og sendes rundt i organisationen, kan det let føre til GDPR-brud. En rekrutteringspartner bruger sikre systemer til håndtering af data, hvilket beskytter både virksomhed og kandidater.
Er det værd at spare honoraret…?
Selvom det kan virke økonomisk fordelagtigt at spare honoraret til et rekrutteringsfirma, viser beregningerne, at omkostningen ved at rekruttere selv ofte er højere end forventet.
Ved at outsource rekrutteringen får virksomheden en effektiv proces, objektive vurderinger og en GDPR-sikker håndtering af data – og ledelsen kan fokusere på deres vigtigste opgaver.
Jeg har arbejdet med rekruttering af talenter i 12 år, og jeg har gjort det til mit speciale at finde de helt rigtige talenter til virksomheder over hele landet.
Det er vigtigt for mig, at jeg får lavet et perfekt match til det ledige job.
Du er altid velkommen til at kontakte mig, så vi kan få en snak om, hvordan jeg kan hjælpe jer med at skabe et perfekt match.
Du er velkommen til at følge JEMAC Rekruttering på LinkedIn.
Med venlig hilsen
Erhvervscoach Jesper Dalhus
www.jemac.dk
Mod på mere viden… Jeg har skrevet en e-bog som hedder “sådan spotter du det rigtige talent” – og du kan hente den lige her