Adfærdsanalyser: En mere sikker vej end mavefornemmelsen

Adfærdsanalyser eller Intuition
Når du som leder står over for at skulle træffe en rekrutteringsbeslutning, kan det være fristende at stole på din mavefornemmelse.

Du har måske arbejdet med mennesker i mange år, og ofte har du en klar fornemmelse af, hvem der passer ind i dit team. Det er jo sådan set meget godt…

Men hvor ofte har din mavefornemmelse virkelig ramt plet, når det kommer til mennesker…?

Det der med at tage beslutninger alene baseret på intuition, kan i sidste ende være en dyr strategi, og det er her, adfærdsanalyser kommer ind i billedet.

Jeg har faktisk lavet en beregner, hvor du kan regne ud, hvad en fejlrekruttering kan koste…

Jeg vil dog lige give dig en advarsel, inden du prøver den…

Der kan være tale om ret store tal…

Du kan prøve den her…👇
https://jemac.dk/beregn-hvad-en-fejlrekruttering-koster/

Ulemper ved at bruge mavefornemmelsen

Lad os se nærmere på nogle af ulemperne ved at bruge mavefornemmelsen.
For det første er den subjektiv.

Vi mennesker har naturlige forudindtagelser, som kan farve vores vurdering af en kandidat (også kaldet bias eller overbevisninger).

Du ved… tyk, tynd, ung, gammel, mange års erfaring, få års erfaring, nationalitet, mand, kvinde, tøjstil, ingen tatoveringer eller mange tatoveringer osv.

Måske har en kandidat et imponerende CV, der får os til at overse mangler i deres adfærd.
Desuden har mavefornemmelsen tendens til at basere sig på kortsigtede indtryk og kan mangle det langsigtede perspektiv, der er afgørende for et godt match til det ledige job.

Hvad kan du så få ud af en adfærdsanalyse, spørger du måske dig selv?

Svaret er enkelt: En adfærdsanalyse giver dig en objektiv, databaseret vurdering af kandidatens adfærdstræk i forhold til et specifikt job.

Det er muligt at tilpasse adfærdsanalysen til det job, du skal besætte, hvad enten det er en administrativ stilling, en lederrolle eller en sælgerfunktion m.fl.

Hvis du for eksempel skal ansætte en administrativ medarbejder, kan en adfærdsanalyse hjælpe dig med at belyse følgende områder:

  • Styrker og begrænsninger i en arbejdssituation
  • Kandidatens feedback- og kommunikationsstil
  • Motivationsfaktorer og hvad der driver dem til at yde deres bedste
  • Organisering af workflow og overholdelse af deadlines
  • Tidsadministration og evnen til at prioritere opgaver
  • Overholdelse af informations- og servicebehov
  • Sikring af kvalitet og præcision
  • Problemløsning under pres og håndtering af stressfaktorer

En adfærdsanalyse hjælper dig dermed med at identificere, om der er et ægte match mellem kandidaten og jobbet.
Og ja, jeg har også fundet ud af, at det var en dyr løsning.

Jeg lærte det på den ”hårde måde”. Jeg har selv været salgschef for efterhånden mange år siden, og jeg har også prøvet at trække af på mavefornemmelsen… og jeg har også prøvet at tage fejl…

Siden dengang har jeg brugt adfærdsanalyser, når jeg arbejder med at ansætte mennesker. Det giver bare et langt bedre beslutningsgrundlag for lederne.

Samtidig kommer kandidaten ind i et job, de passer super godt til, og dette kan have indflydelse på trivslen på sigt.

Det er ikke nok med de faglige kvalifikationer

Det er ikke nok, at kandidaten har de faglige kvalifikationer – man skal også være udstyret med de rette adfærdstræk, som gør, at man passer naturligt ind til det job, man skal varetage.

På den måde reducerer du risikoen for fejlansættelser, hvilket sparer både tid, penge og unødvendige frustrationer i fremtiden.

Så mit bedste råd til dig… Næste gang du står over for at ansætte en ny medarbejder, overvej at investere i en adfærdsanalyse frem for at stole på din mavefornemmelse.

Det giver dig en langt bedre mulighed for at sikre, at den person, du vælger, ikke bare passer ind i dit team i dag, men rent faktisk også kan jobbet adfærdsmæssigt.

Når man laver adfærdsanalyser, kan de så stå alene…?

I mange tilfælde er det nok info – hvis man ønsker at tage et spadestik dybere, er jeg også certificeret i IQ-analyser (nogle vil kalde dem evne-/færdighedstest).

Denne test er anderledes og beskriver bl.a. den hastighed, man er i stand til at løse opgaver. Jeg anbefaler som regel IQ-test, når jeg arbejder med rekruttering af ledere og specialister…

Når jeg ikke lige skriver blogindlæg, arbejder jeg med rekruttering af talenter, og jeg hjælper virksomheder over hele landet med at finde det perfekte match til ledige job.

Med venlig hilsen
Erhvervscoach & Talentspejder Jesper Dalhus
Du kan læse mere her www.jemac.dk

Mod på mere viden….?

Jeg har skrevet en e-bog, der hedder “Onboarding – den glemte kunst”, fordi der er noget om snakken. Det virker nogle gange som om, at lederne glemmer, at der også skal bruges ressourcer på at få den nye medarbejder godt integreret i virksomheden.

Jeg vil gå så langt som at sige, at det kan være en rigtig god idé at kigge jeres onboardingsproces efter i sømmene – og i denne letlæste e-bog får du en komplet guide til en vellykket onboardingsproces. Du kan hente den her

Du er naturligvis også meget velkommen til at følge JEMAC Rekruttering på LinkedIn.