Meditation i jakkesæt

Baggrunden

Jeg har en lang baggrund inden for kampsportens verden, og det er også herigennem, at jeg i første omgang stiftede bekendtskab med meditation. (I min verden hænger kampsport og personlig udvikling meget fint sammen)

Meditation, indre ro, stresshåndtering, mindfulness

Det er måske også herfra min første illusion stammer fra… Jeg var på det tidspunkt overbevist om, at meditation handlede om at træne sig selv til at kunne stoppe tankerne, problemet var bare, at jeg aldrig rigtig lykkedes med dette, da jeg hele tiden blev forstyrret af tanker, som dukkede op.

Jeg lagde meditationen på hylden i mange år – men det har hele tiden ligget i min underbevidsthed, og for ca. 1 år siden tog jeg mig igen sammen og tog nogle kurser i meditation. Jeg må også sige, at det tog lidt tid for mig at finde det kursus, som passede til mig. Der er jo skrevet mange bøger om meditationen, og hvor powerfuld stilhed kan være, og jeg havde et behov for at prøve kræfter med denne kraft.

Min egen aha – oplevelse

Min egen aha – oplevelse kom efter et kursus i mindfulness…Før dette kursus havde jeg prøvet det nogle gange, også under kyndig vejledning fra erfarne meditationsfolk.

Enten skulle man sidde og sige mærkelige lyde – ellers skulle man øve sig på ikke at tænke på noget. Jeg blev meget forstyrret af at skulle sidde og sige mærkelige lyde og kom aldrig rigtig ind i en meditativ tilstand og jo mere jeg prøvede på ikke at tænke på noget – jo flere tanker dukkede der op. Jeg var ved at give op flere gange – og tænkte, nu giver jeg den et sidste skud. Jeg meldte mig til kurset i mindfulness – med en god portion skepsis i rygsækken, men okay.

Det var så her, at jeg fik min aha-oplevelse, og det var også her, at jeg fandt ud af både hvor nemt og svært meditation i virkeligheden kan være.

For det første var det okay, at tankerne dukkede op – se det var jo et stort fremskridt for mig, da jeg som sagt tidligere havde prøvet at stoppe tankemylderet uden det store held.

I mindfulness meditation er tanker tilladt, man forholder sig bare ikke til dem – når en tanke dukker op, lader man dem bare blidt passere uden at forholde sig til dem. Netop dette gjorde en ret stor forskel for mig.

Accept af tingene som de er, uden at dømme, er en af de første ting vi lærte – det er ret interessant, at tingene er okay, uanset hvordan tingene er. Det handler ikke om at opnå et bestemt mål eller skabe en bestemt stemning – blot om accept uden dom.

Som i andre meditationsformer handler det om at vende opmærksomheden indad og være tilstede i nuet, og den letteste måde at gøre det på er ved at fokusere på åndedrættet. Det foregår jo inden i dig og det sker lige nu, super smart koncept (og så har man det med sig hele tiden – nemt igen).

Det svære er måske at forholde mig til min egen kedsomhed, for det kan være max kedeligt at meditere – og det udfordrer vores hjerner – som er vant til, at der skal være fart på hele tiden, og man skulle nærmest tro, at hjernen var designet til at finde på narrestreger – så der er liv omkring en hele tiden, der skal ske noget – vi skal under ingen omstændigheder kede os. Det er faktisk ofte, når jeg underviser i salgstræning og lederudvikling, at der bliver efterspurgt værktøjer til at skabe indre ro, da disse mennesker ofte har en hektisk hverdag, hvor stress kan være noget mange kender til.

Guidede meditationer og stille meditationer

Der findes adskillige apps – hvor det er muligt at blive guidet igennem meditationen. Jeg har prøvet kræfter med de guidede meditationer – og det virker ikke rigtigt for mig. Jeg bliver forstyrret af, at skulle følge en stemme hele tiden, og jeg bliver også forstyrret af, at den person som taler, ikke har indsigt i mit ”verdensbillede”, men for nogle mennesker virker det godt.

Det giver mere mening for mig med de stille meditationer – dels bliver jeg ikke forstyrret så meget, dels har jeg nemmere ved at komme i en meditativ tilstand, men prøv det af – det kan jo være, at det er helt anderledes for dig. Jeg vil dog sige, at det kan være en meget god hjælp i starten, indtil man har fået etableret sin egen meditationspraksis.

(I dag er det blevet sådan at, når jeg arbejder med lederudvikling og salgstræning, er meditation ofte en del af min undervisning – ikke altid, men i de tilfælde hvor stress og pres kan være en del af hverdagen).

Hvordan skal man sidde og hvorhenne?

Da jeg startede med at meditere havde jeg et billede af, at det var bedst i skræddersiddende stilling, og man skulle sidde med ryggen ret. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke sidder specielt godt i skrædderstilling – og endnu en aha – oplevelse for mig, var da jeg fik af vide, at du kan sidde nøjagtigt, som du ønsker, og stedet er heller ikke så vigtigt. Det er en klar fordel at sidde med ret ryg – så energierne har frit løb. Ellers kan du sidde, som du ønsker, og hvor du ønsker – du kan også ligge dig ned, hvis du har behov for det. Det er jo super smart – det betyder, at jeg kan lave min meditation overalt, og jeg ikke er afhængig af tid og sted.

Meditation – men hvordan…?

Start med at sætte din telefon på Fly mode, så du ikke bliver forstyrret. Sæt en alarm med en blid tone. Der findes adskillige apps, hvor der er optaget nogle klokke, men en blid alarm på din telefon gør det rigeligt. Med hensyn til tid, så start i det små, det kræver træning. Det et lidt på samme måde som et maratonløb, du løber heller ikke lige 42 km. uden træning. Du starter med nogle småture og træner dig løbende op.

Sådan er det også med meditation – start i det små – start med eks. 5 min. Du finder måske også ud af, at meditation er hårdt arbejde. Jeg husker tydeligt i starten, hvor jeg havde sat mig for at meditere i 5 min. Jeg var ved at gå amok, og noget af det første jeg mødte i meditation var min tålmodighed. Det har jeg så efterfølgende fundet ud af, at det er godt for mig at arbejde med– og ved at acceptere tingene som de er uden at dømme dem, begynder det langsomt at give mening.

Det optimale er, at du mediterer hver dag – men jeg må også indrømme, at det er ikke altid, at jeg får det gjort, men når jeg gør det, er det rigtig godt for mig.

Meditation er både nemt og svært på en gang. Jeg mener – det er jo ikke så svært at sidde og lukke øjnene og trække vejret. Det svære er at kunne acceptere kedsomheden, kunne have modet til at acceptere det, som man møder i stilheden og have tålmodighed til at fortsætte.

Der findes mange slags meditationer – her vil jeg give dig de 2, som jeg synes er de nemmeste. Du er velkommen til at prøve kræfter med dem.

For begge meditationer gælder det, at du enten kan lukke dine øjne (det virker bedst for mig) – ellers kan du kigge ned ca. 1 meter foran dig – og fastholde blikket på et punkt, du vælger. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert, når du mediterer – og accepter tingene som de er. Kommer der tanker (hvilket der ofte gør, så skub dem blidt væk og vend tilbage til din meditation).

Åndedrætsmeditation

Sæt din alarm eller din app, så der er styr på tiden, du ønsker at meditere i. Start med at vende din opmærksomhed indad – det gør du nemmest ved at fokusere på dit åndedræt. Det er vigtigt, at forstå, at du ikke skal trække dit vejr på en bestemt måde – bare lade det være, som det er. Hvis der dukker en tanke op, så er det helt okay – du lader den bare passere uden at forholde dig til den og vender tilbage til din vejrtrækning. Ind ud, ind ud osv.

Tællemeditation

En anden meditation er tællemeditation – den er super nem at udføre. Man sætter sig godt til rette, får stillet en alarm og som andre meditationer skal man starte i det små, rent tidsmæssigt. Start med eks. 5 min. Start med at rette fokus indad ved at fokusere på åndedrættet som i åndedrætsmeditationen. Start nu med at tælle inde i hovedet – eks. på en udånding. Man tæller fra 1-10 og så igen fra 10-1 osv. Hvis der skulle dukke en tanke op, lader du den igen blot passere uden at forholde dig til den og vender atter tilbage til din talrække. For mig er denne meditation nemmere.

Grundholdninger/principper i mindfulness

Når du arbejder med mindfulness meditation kan det være nyttigt at have nogle principper at støtte sig op ad, disse principper kaldes for grundholdninger.

Der findes forskellige varianter af disse grundholdninger – men dem jeg har lært er:

  • Venlighed: Mød det du møder med venlighed
  • Åbenhed: Vær åben for den nye indsigt du får om dig selv
  • Beginners mind: Prøv at mød det du møder undervejs, som var det første gang, du så det
  • Tålmodighed: Meditation er ikke et quickfix – det tager tid, samtidig vil du sikkert også møde din utålmodighed i arbejdet med dig selv
  • Udholdenhed: Det kan være krævende at få etableret en meditationspraksis, og der kan være dage, hvor det vil være nemmere at hoppe tilbage i det gamle mønster. Du kommer til at arbejde med din udholdenhed – og det gør, at du kan være mere tilstede i nuet.
  • Mod: Når du arbejder med dig selv i stilheden skal du have mod til at møde det, du oplever undervejs. Mød det du møder uden at dømme det og uden at forholde dig til det.

Meditation og stress

Der er mange fordele ved meditation. En af dem er, at det er et rigtig godt virkemiddel mod stress. Stress rammer desværre alt for mange mennesker i Danmark, hver eneste dag – og mange mennesker går rundt med et sind i indre alarmberedskab.

Meditation kan hjælpe dig til at skabe indre ro, og det bedste er, hvis du kan få opbygget en daglig meditationspraksis.

Er du ramt af stress, kan det være en rigtig god ide at kombinere meditation og motion. Når vi taler om motion og stress, taler jeg primært om at gå en tur, flere gange om ugen. Det kan have en særdeles effektiv virkning på stress. Vær varsom med hård træning, da det kan have den modsatte effekt, hvis du i forvejen er stresset.

Læs mere om stresshåndtering her

Autopiloten

Der er mange mennesker som dagligt har travlt både på jobbet, med huset, børnene og alle de øvrige gøremål i hverdagen, og det nemme er jo bare at sætte autopiloten til – og så lade ”hamsterhjulet” køre afsted med os. Pludselig en dag vågner man op og kan ikke længere holde til det. Vi ser i disse tider et stort antal mennesker gå ned med stress, nogle så alvorligt, at de aldrig kommer tilbage til arbejdsmarkedet. Jeg hørte faktisk, at over 32.000 er syge hver dag med stress i Danmark, det er et ret vildt tal

Når jeg træner ledere og sælgere, vil jeg gerne give lederne nogle værktøjer, som gør dem i stand til at kunne spotte stress-signaler hos deres medarbejdere og nogle værktøjer som gør dem i stand til at handle på de signaler, som de oplever.

Jeg så dette citat fra Dalai Lama ”Stilhed er nogle gange det bedste svar” – det siger utroligt meget for mig.

God fornøjelse med dine meditationer.

Med venlig hilsen

Jesper Dalhus, erhvervscoach

www.jemac.dk

PS: Jeg er i øvrigt ved at skrive en e-bog på over 50 sider, som kommer til at hedde “Tanker om kommunikation”.  Den indholder en masser brugbare værktøjer, som du kan få glæde af i din hverdag. For at få fingrene i den, skal du blot tilmelde dig mit nyhedsbrev, så får du den helt automatisk.

Tags: , , , ,

Kontakt

Jemac Kommunikation ApS
Virkensbjerget 64
5250 Odense SV

+45 21283409
jemac@jemac.dk

CVR: 35664106
Salgs- og leveringsbetingelser
Privatlivspolitik

Find os

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og hold dig opdateret.

Tilmeld mig nu

×

Skriv

Ring

Menu