Feedback….det handler om mennesker..

Feedback..Nu ved jeg ikke om du kender dette, men mange mennesker er ret følsomme overfor kritik….

Feedback

Det kan der naturligvis være mange årsager til, en af dem er…. at langt de fleste mennesker foretrækker ros, fremfor kritik… nu ved jeg jo ikke med dig….?

Det værktøj som du får adgang til her, er et af de værktøjer, som jeg bruger løbende som erhvervscoach, når jeg træner sælgere og ledere

Lige en vigtig ting, når du arbejder med udvikling af andre mennesker….

Hvis du, som afsender af budskabet bruger ordet ”Men….” er der bare lige som om,….. at alle de ord der kom før ordet ”men…” bliver visket ud…..og så står den anden person ofte bare der og venter på, at kritikken kommer…….

Så… mit forslag er, at når du arbejder med andre mennesker, og hvis formålet er at udvikle dem, at du bruger følgende model….

”Sandwich-modellen…”

(Når den hedder dette, er det fordi, det negative bliver pakket lidt ind, som man kender det fra en sandwich.)

Her kommer opskriften på den ”perfekte” feedback:

Start med 3 gode ting som du oplevede at den anden person gjorde i en konkret situation. Det er vigtigt, at du giver din feedback oplevelsesbaseret – brug gerne dine følelser og dine sanser…

Eks. Jeg oplevede at…. Jeg hørt du….Jeg så, at du….. Jeg kunne fornemme at….

Og…. det er et godt ord…

Brug ordet ”OG” i stedet for ordet ”MEN”.

På denne måde kan du komme med et forbedringsforslag… og når du serverer din feedback nogenlunde på nedenstående måde… vil jeg næsten gå så langt og give dig en garanti for, at den der modtager din feedback, er mere klar til at tage imod…

Og… skulle jeg give dig en ting, som kunne gøre det endnu bedre næste gang skulle det være…..

Eller….og, hvis det var mig, så ville jeg måske prøve at….

På denne måde bliver det, der arbejdes med, opfattet som en ”hjælpende hånd”

(OBS…. Selvom, du finder flere ting, du gerne vil ændre, så opnår du størst effekt i din feedback, når du vælger at fokusere på en ting, og så gemmer du de andre ting, til et evt. senere tidspunkt…)

Slut din feedback af med en generel positiv ting, som du har lagt mærke til hos personen…. På denne måde bliver din feedback nemmere at ”sluge” for personen….

Men hvordan skal jeg så gøre det….spørger du måske……?

  • Giv din feedback – så hurtig som muligt efter personens præstation, så du er sikker på at personen kan huske det selv…
  • Jo mere specifik du er i din feedback, jo bedre – dette øger forståelsen hos den anden person. Udfordringen med at være generel i dette tilfælde er, at personen selv omsætter det, til noget der giver mening for ham/hende..
  • Det er vigtigt, at din feedback beskriver, hvad du har oplevet fremfor at være dømmende…
  • Giv din feedback gives i forhold til adfærden… da det er noget som personen kan ændre…
  • Det er afgørende, at I har en god kemi, når du giver feedback – og det er en god ide at spørge om lov, inden du giver din feedback.
  • Feedback bliver bedst, når den indeholder ”jeg budskaber”- så budskabet kommer direkte fra dig.
  • Brug et åbent kropssprog, og kig personen i øjnene, når du giver din feedback, og vær opmærksom på evt. forandringer hos den anden person, rent kropsligt… Du kan få mange informationer, hvis du tillader dig selv at være åben via dine sanser….

Feedback kan være til stor gavn…

Feedback kan være en gave for den der modtager den… og det er vigtigt at huske, at hvis det er dig, der modtager feedback, så er det faktisk noget som personen har oplevet i rummet.

Det er altså deres ”model af verden” – og for dem er dette sandt….

Og som så meget andet her i livet….

Når det kommer til kommunikationsværktøjer, så handler det om at træne….Jo mere du træner, jo “skarpere” bliver du i denne metode…

Den bedste måde at træne det på er, når du bruger metoden, er at læg mærke til den anden persons reaktion… og vær klar til at tilpasse din feedback, så det bliver en udviklende oplevelse for den der modtager den….

Feedback bruges til udvikling

God fornøjelse

Med venlig hilsen

Jesper Dalhus, erhvervscoach

PS:

Når jeg ikke lige hjælper sælgere og ledere med at skabe de forandringer der skal til, for at de kan nå deres mål, arbejder jeg også en del med rekruttering af dygtige sælgere og LinkedIn træning..

Følg Jemac Kommunikation på LinkedIn lige her

 

 

Du kan læse mere om kommunikation nedenfor

Sådan tager du ansvar for din kommunikation

Brug salgspsykologi til, at lukke flere ordrer

Kontakt

Jemac Kommunikation ApS
Virkensbjerget 64
5250 Odense SV

+45 21283409
jemac@jemac.dk

CVR: 35664106
Salgs- og leveringsbetingelser
Privatlivspolitik

Find os

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og hold dig opdateret.

Tilmeld mig nu

×

Skriv

Ring

Menu