Oka, nu bliver det lidt nørdet…

Boolean søgninger

Efter LinkedIn har lagt deres avanceret søgningsværktøj over på deres betalingsversion, har de begrænset søgemulighederne på gratis profilerne. Sådan behøver det dog ikke at være…Du kan komme langt ved at bruge de såkaldte boolske søgninger (eller boolske opreratorer, som nogen også kalder dem) på LinkedIn. Det kan hjælpe dig til at gøre dine søgninger mere effektive..

Nu ved jeg ikke om du kender begrebet “Boolean søgninger“…? Det er et super godt værktøj, som kan hjælpe dig til at optimere dine søgninger, på LinkedIn. (Også kaldet en søgestreng…)

Der er forskellige kombinationer der kan hjælpe dig til at lave nogle rigtige “ninja” søgninger på LinkedIn. Jeg er naturligvis med på, at det kræver lidt træning, men det kan lade sig gøre og når først du har oplevet dine søgeresultater, når du anvender denne metode, vil du med sikkerhed aldrig “kigge dig tilbage” igen..

Du kan bruge følgende ord i forbindelse med dine søgninger: ”AND, NOT og OR

Prøv det af engang – og se hvilken forskel dette kan gøre for dig, når du bruger søgefunktionen på LinkedIn. Der er flere kombinationsmuligheder – prøv dig lidt frem..

Når du bruger boolske søgninger kan det være en fordel at bruge anførselstegn” Du skal dog være opmærksom på, at LinkedIn kun kan arbejde med de lige anførselstegn. Du kan altså ikke bruge de krøllede som der er på mange computere som standard.

Den nemme måde at ændre dette på er i Word. Under punktet autokorrektur, kan du rette dette til.Læs hvordan du ændre anførselstegn fra krøllede til lige her:

https://support.office.com/da-dk/article/Ændre-krøllede-anførselstegn-til-lige-anførselstegn-og-omvendt-017963a0-bc5f-486b-9c9d-0ec511a8fb8f

Hvis du fremover skriver dine søgestrenge i Word først, vil du kunne kopiere dine søgninger incl. de lige anførselstegn, sådan så er du i gang..

Ved at bruge anførselstegn “salgschef” – søger du nøjagtigt på det der står imellem anførselstegnene. Jeg arbejder også med rekruttering i min hverdag, når jeg ikke underviser i LinkedIn, og hvis jeg eksempelvis er på udkig efter en salgschef – kunne en søgning på en søgestreng se således ud: “salgschef”OR”salgsdirektør”NOT “CEO”.

I dette tilfælde finder LinkedIn alle salgschefer og salgsdirektører, men ikke nogen CEO. Det er ret smart, og på denne måde er det faktisk muligt at målrette dine søgninger, så du bliver endnu mere effektiv og ikke mindst sparer noget tid på et finde de helt rigtige kontakter på LinkedIn.

Hvis du udelukkende går efter overskriften på de forskellige profiler, kan du også med fordel anvende anførelsestegn i din søgning “salgschef” – så bliver det titlen der kommer frem som det første.

Du skal skrive ordene på engelsk, og de skal skrives med stort. Andre ord virker ikke på LinkedIn, da de ikke understøttes.

Parenteser i søgningerne…

Parenteser i dine søgninger… du kan også med fordel brug parenteser i dine søgninger.

Eksempelvis hvis du vil finde profiler der er salgschefer og ikke salgsdirektør eller CEO, kan du skrive salgschef NOT(“salgsdirektør” OR “CEO”).

NOT…

Hvis du bruger søgetermen NOT – kan du få begrænset dine søgninger. Hvis vi skal arbejde videre med søgningen efter en salgschef og det er kun det ord der er vigtigt, kan jeg med fordel skrive “salgschef”NOT”sælger” – så finder jeg udelukkende salgschefer (og de sælgere som har skrevet i overskriften, at de gerne vil være salgschefer naturligvis).

AND….

AND søgninger er igen en måde at begrænse dine søgninger på. Hvis du skiver salgschef i din søgning, kan den godt være for bred. Du får simpelthen for mange resultater. Hvis du til gengæld eksempelvis skriver “salgschef”AND”byggebranchen” får du primært dem hvor både salgschef og hvor byggebranchen fremgår af deres profil. Nu arbejder jeg som sagt også med rekruttering og netop denne søgning er en af mine foretrukne.

OR…

OR søgninger kan være gode at bruge hvis du søger lidt bredere. Eller hvis du søger efter noget, som kan have flere betydninger. Hvis du eksempelvis både søger en salgschef og en marketingchef – og det ikke betyder så meget om det er det ene eller det andet – skriver du”salgschef”OR”marketingchef” Når du bruger OR – giver det dig samtidig flere valgmuligheder.

Og så er der lige rækkefølgen…

Altså rækkefølgen LinkedIn vægter dine indtastninger

  1. Anførselstegn (“”)
  2. Parenteser ( )
  3. NOT
  4. AND
  5. OR

Husk + og – kan ikke bruges – brug AND og NOT – i stedet for.

Du kan bruge ovenstående ord i dine søgninger på LinkedIn, Sales Navigator – og det er også helt sjovt at se nogle af de søgninger, man kan finde frem, når man bruger dem direkte på Google.

Prøv de forskellige kombinationsmuligheder af, og du skal ikke blive alt for overrasket, hvis du lige pludselig kan finde nogle profiler, som du måske ikke har kunne finde før. Og….du kan gøre det med en gratis profil…det er måske den bedste nyhed.

Erhvervscoach Jesper Dalhus

Jeg træner løbende virksomheder og deres sælgere i, hvordan de bedst muligt kan bruge LinkedIn som et fedt salgs- og mødebookingsværktøj.

Læs mere om LinkedIn træning her

Med venlig hilsen

Jesper Dalhus, erhvervscoach

www.jemac.dk

 

PS: Mange virksomheder oplever, at det kan være en udfordring at få følgere nok til deres virksomhedsside. Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om dette, som hedder “Sådan sørger du for, at virksomheden får flere følgere på LinkedIn. Du kan hente det lige her

 

 

 

Kontakt

Jemac Kommunikation ApS
Virkensbjerget 64
5250 Odense SV

+45 21283409
jemac@jemac.dk

CVR: 35664106
Salgs- og leveringsbetingelser
Privatlivspolitik

Find os

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og hold dig opdateret.

Tilmeld mig nu

×

Skriv

Ring

Menu