Nyansat….og hvad så…?

Opskrift på en succesfuld onboarding:

En ting er at finde de dygtige medarbejdere, en anden er, hvordan bliver de nye medarbejdere modtaget i virksomheden.

I mit arbejde som rekrutteringskonsulent oplever jeg mange forskellige onboardingsprocesser. I de fleste virksomheder går denne proces heldigvis rigtigt godt, og der er styr på tingene, og i andre virksomheder er der stadig en del at ønske ang. onboardingsprocessen. Det har inspireret mig til at skrive dette blogindlæg, jeg håber at du kan bruge nogle af metoderne, og du er velkommen til at plukke dem ud, som taler mest til dig.

1. Kulturen:

Her kan fortælle om, hvordan det er at arbejde hos jer, hvorfor I gør som I gør, og ikke mindst, hvor i kommer fra (altså historien) Det giver en god grundforståelse.

Det er også her du med fordel kan fortælle om virksomhedens holdning til work/life balancen, hvilket er et område mange har fokus på i dag.

2. Mål:

Hvad er det for nogle mål, I som organisation arbejder efter at nå, og hvis der er nogle delmål, så er det godt at få dem på bordet, og ikke mindst oplyse medarbejderen, hvad det kommer til at betyde for personen. Det kan også være en god ide at fortælle hvordan I måler medarbejderne og ikke mindst, hvordan I fejre succeserne. Fortæl den nye medarbejder, hvilken betydning jobbet og opgaverne har for virksomhedens mission. På denne måde føler man, at det arbejde man laver er betydningsfuldt.

3. Organisationen:

Fortæl (og tegn) jeres organisation og forklar den enkelte afdelings funktioner og opgaver, så man som ny, får en forståelse for sammenhæng og ”kommandovejene”

4. Det sociale:

Her kan du komme omkring, hvad I gør rent socialt for at nye medarbejdere, skal komme så godt ind i jobbet som overhovedet muligt. Hvad I laver af sociale aktiviteter, hvordan fungere jeres personaleforening, herunder også lidt om forventningerne til deltagelse.

5. Ressourcer:

Hvem kan man som ny med fordel trække på, og hvor kan man stille tvivlsspørgsmål.

6. Hvordan gør vi det – og hvorfor:

Hvis arbejdet kræver en bestemt rækkefølge, er det vigtigt at den nye medarbejder får en forståelse for dette.

7. Den første måned:

Hvis der er en mentor koblet på personen, (hvilket jeg klart vil anbefale), er det vigtigt at få den nye medarbejder koblet sammen med den udpegede mentor, og fortælle hvad mentorens rolle er, i forhold til den nye medarbejder (eks. et kontaktpunkt..).

Det er med til at skabe tryghed hos den nye ansatte, at man ved, hvor man kan henvende sig, hvis man bliver i tvivl. Samtidig kan det være en spændende opgave for en af de ansatte, at få lov til at være mentor.

8. Ledelsens rolle:

Det er en god ide som nyansat, at få mulighed for at hilse på virksomhedens øverste ledelse. (Hvis det er muligt), man kan jo risikere at møde pågældende i kantinen, og det er rart for begge parter, at man ved, hvem den anden er.

9. Frokost:

Det kan være en god ide, at give medarbejderen en liste med personer fra samme afdeling, så man ved, hvem man skal spise frokost sammen med, og hvornår. Det er et af de tidspunkter man godt kan føle sig lidt alene, som ny i en virksomhed.

10. Interview:

En lidt anderledes måde at komme ind i den enkelte afdeling er, at lade den nye ansatte læse om afdelingen først og efterfølgende interviewe afdelingen. Nogle gange ser en nyansat bare tingene på en anden måde, og det kan give værdifuld viden, begge veje. I det hele taget er det en god investering, at man som ny kommer rundt i virksomheden, så man forstår hele ”fødekæden”.

11. Velkomst video:

Det kan være en god ide, at lave en velkomstvideo, fra det team som man bliver en del af, med en præsentation af det enkelte teammedlem, og så sende videoen til den nye inden man starter.

12. Interne fif:

Hvis der er nogle fif, som bedste sted at parkere, tidspunkter på dagen hvor det er bedst at kontakte chefen, så er det med til at skabe en god oplevelse.

13. Velkomstgave:

En sjov ide er, at give en personlig velkomstkurv fra teamet. Det kan være et gavekort til kaffe og kage, en hyggeligt frokost med en af kollegaerne, et par ørepropper – hvis der er tidspunkter på dagen, hvor det støjer meget, et ”overlevelseskit” til en bestemt afdeling….Lad fantasien slå sig løs, og…..det er i øvrigt også ret sjovt for teamet, når de bliver inddraget i velkomsten på denne måde…

14. Fysisk træning:

Hvis I har et træningsrum, så tag den nye kollega med, især hvis teamet har en fast dag og fast tidspunkt at træne på, det styrker holdånden, og sender et signal om, at virksomheden går op i de ansattes helbred.

15. Teambuilding:

Jo mere man kan gøre af selve velkomsten af den nye ansatte til teamets opgave, jo mere teamspirit får man skabt, og jo hurtigere får man den nye ansatte til at føle sig som en vigtig del af teamet.

16. Styr på tingene

Det er måske det mest selvfølgelige, at der er styr på sådan nogle ting som skrivebord, visitkort, computer, telefon e-mail osv. Det er ikke så sjovt at møde ind, og så er der ikke styr på dette, så kan man hurtigt komme til at føle sig overflødig. Jeg ved ikke om du kunne forestille dig, hvordan det ville være, hvis du mødte ind 1. dag på jobbet, og der ikke var styr på dette..?

17. Blomster på bordet.

Det er jo klart, at der står en buket blomster på bordet den 1. dag – og det giver lige et par ekstra point hos den nye ansatte, hvis kortet er håndskreven. Det gøre bare, at man føler sig specielt velkommen. En anden variant som jeg selv har oplevet engang, er at der bliver sendt en buket hjem til ægtefællen/ kærsten, samme dag den nye starter på jobbet, for at ønske tillykke.

18. Motivation er vigtig.

Den nemmeste måde at finde ud af, hvad der motiverer den nyansatte, er at spørge dem. De kender jo trods alt sig selv bedst. Når man som leder kender til dette, er det også muligt at bruge det i dagligdagen.

19. Friske øjne.

Når man kommer til en ny organisation, så kigger man ofte på den med ”friske øjne” det kan være en god ide, at lade den nye komme til ordet – med ting der har undret, og også gerne komme med forslag til evt. ændringer.

20. Spiseseddel..

Inden den nye starter i virksomheden, er det en god ide, at sende en introplan, så man ved hvad man kan forvente. Det sender også et signal om, at der er styr på tingene og at virksomheden glæder sig til at den nye starter. De fleste mennesker er måske lidt usikker, indtil man har fundet sit fodfæste i organisationen.

21. Dresscode

Send nogle billeder med introplanen af nogle af de ansatte, så man som nyansat har mulighed for at danne sig et indtryk af dresscoden i virksomheden. På denne måde ”falder” man ikke helt ved siden af, når man ”tropper op”

22. Jobbeskrivelse mm.

Som chef til den nye, er det en god ide at gennemgå jobbeskrivelsen, og tale om forventninger, som naturligvis går begge veje. Det er også smart at få en dialog om, hvordan virksomheden måler de ansatte, og hvad der skal til, for at man som ansat er en succes.

23. Og så er der chefen..

Det er jo helt klart, at den nyansattes chef er tilstede og tilgængelig, den første dag, måske endda den første uge i tilfælde af spørgsmål, eller beslutninger der er vigtige, for at man som ny føler sig godt modtaget.

24. Følg op

Læg et kort møde ind med den nye medarbejder i slutningen af dagen, der er mange indtryk. Derefter efter en uge og igen efter en måned. Dette er mindst lige så meget for at høre, hvordan man som ny er faldet til i virksomheden, og om der er behov for en evt. justering, så forløbet bliver så godt som muligt.

25. Og så er der værdierne..

Hvis du kunne tænke dig, at dine medarbejdere lever efter jeres værdier, så skal de være til at forstå. Det giver mening, at du giver nogle konkrete eksempler på nogle af medarbejderne, som udlever jeres værdier. Det sender et signal om, at værdierne faktisk er noget I går op i, og ikke mindst, at det er muligt at efterleve dem.

Det ikke bare en opgave der skal løses..

Husk det nu, selve onboardingprocessen er vigtig, og den skal gerne sende et signal om at I som virksomhed er super glade for, at I har fået en ny medarbejder ansat, som kan hjælpe jer til at realisere jeres mål. Det gør, at man som nyansat føler sig værdsat, og når du lægger nogle kræfter i denne proces, skaber det ofte en længere ansættelsesperiode.

Det er også vigtigt at huske på, at en nyansat også har et netværk, og hvis man bliver godt modtaget, taler man også positivt om jeres virksomhed i sit netværk. Det kaldes employer-branding, og på denne måde kan det være med til at gøre det nemmere for jeres virksomhed, at tiltrække stjernemedarbejdere i fremtiden..

Jeg hjælper virksomheder over hele landet med at finde kvalificerede medarbejdere. Du er naturligvis velkommen til at tage fat i mig, hvis du vil have en uforpligtende snak om jeres rekrutteringsbehov. 

Med venlig hilsen

Erhvervscoach Jesper Dalhus

Jemac.dk

PS: Fik du iøvrigt læst min nye e-bog om employer-branding….? Hvis du ikke har nået at læse den endnu, kan du hente den lige her

 

Tags: , , ,

Kontakt

Jemac Kommunikation ApS
Virkensbjerget 64
5250 Odense SV

+45 21283409
jemac@jemac.dk

CVR: 35664106
Salgs- og leveringsbetingelser
Privatlivspolitik

Find os

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og hold dig opdateret.

Tilmeld mig nu

×

Skriv

Ring

Menu