Men….hvordan får man så lige overblikket..

Den 1. dag…

Nu ved jeg ikke om du har prøvet dette…. du skal starte i en ny virksomhed, og 1. dag du træder ind af døren, kan det hele godt virke lidt overvældende… alt det du havde styr på tidligere, er pludselig lidt langt væk… alt det du kunne tidligere, kan du pludselig ikke mere…

I denne korte video får du lige et lille tip til, hvordan du med fordel kan give den nye medarbejder et super godt overblik over jeres organisation

Du får lige et tip..

Og, hvad med overblikket, hvem har ansvar for hvad…?  Som nyansat har man måske heller ikke et klart indtryk af, hvordan “kommandovejene” er i denne organisation – og det er faktisk ikke så fedt at “falde i” her…. da de fleste gerne vil gøre et godt 1. håndsindtryk…., men…hvordan får man så lige overblikket…?

Mange ledere vælger at tage metoden med som et fast punkt på dagsordenen, når man afholder rekrutteringssamtaler. Udover at give et super godt overblik, giver det også kandidaten mulighed for at spørge ind til strukturen i jeres virksomhed.

En fed oplevelse…

Det er faktisk meget fedt at opleve, når jeg har kandidater til samtale, når de spørger ind og undrer sig… Nogle gange rammer de nogle punkter, som ledelsen måske slet ikke har tænkt på, måske en smartere måde at gøre tingene på..eller….. Når man ser jeres organisation udefra er man jo ikke “fedtet” ind i hverdagen, og det kan give stof til eftertanke…

Nyansat og hvad så…

Jeg skrev tidligere et blogindlæg som indeholder ikke mindre end 25 punkter, som kan hjælpe dig til en succesfuld onboardingproces…..  Du kan læse det lige her 

Onboarding er et vigtigt element..

Når onbording har fanget min interesse er det, fordi jeg dagligt arbejder med rekruttering, primært af sælgere, ledere, funktionærer og specialister. Det er mindst lige så vigtigt at tage godt imod medarbejderen, som det er at lave en god rekrutteringsproces.

Husk på, at når medarbejderen starter op hos jer, tager de alle deres indtryk med hjem, for de fortæller deres netværk om den start de oplevede hos jer. Dette kaldes employer-branding….dette er super vigtigt, fordi venner og familie spørger jo altid nysgerrigt ind til…..nååå..hvordan var det så at starte i det nye job….?

Det kunne jo være, at næste gang I slår en stilling op, at en i medarbejderens netværk kunne have lyst til at søge jobbet…. Især hvis der var super godt styr på tingene hos jer, i den måde I tog imod den nye medarbejer. Dette skaber en lyst hos andre, og ikke mindst en lyst hos jeres nuværende medarbejder til at anbefale jeres virksomhed, når der er et ledigt job hos jer.

Med venlig hilsen

Jesper Dalhus, erhvervscoach

PS: Hvis du kunne tænke dig at dykke ned i emnet “employer branding” har jeg faktisk skrevet en e-bog om emnet… Jeg skriver b.la om

  • Hvordan I tiltrækker og fastholder kvalificerede medarbejdere nu og i fremtiden
  • At skabe et stærkt employer brand
  • Hvad I kan tilbyde som medarbejdere værdsætter mere end ekstra løn
  • At skabe et attraktivt brand, hvor medarbejderne elsker at være en del af det
  • Hvordan I sparer tid på rekruttering og skaber en bedre rekrutterings- og onboardingproces
  • Hvordan det rigtige rekrutteringsbureau kan hjælpe jer i hele processen

Du kan hente din e-bog lige her

 

Tags: , , , , ,

Kontakt

Jemac Kommunikation ApS
Virkensbjerget 64
5250 Odense SV

+45 21283409
jemac@jemac.dk

CVR: 35664106
Salgs- og leveringsbetingelser
Privatlivspolitik

Find os

Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og hold dig opdateret.

Tilmeld mig nu

×

Skriv

Ring

Menu